Foto: Svein André Svendsen, TB, 2007 |
Ofte skravleskriver jeg om ubetydelige detaljer. Det viktigste er imidlertid å leke, våge og få ting gjort. En trenger derfor ikke å tenke så komplisert og gruble på virkemidler, teknikk og målgrupper. Tvert om er dette et fag uten nøyaktige fasitsvar, men et håndverk med mange muligheter. Så stol på din egen lyst og dine egne ideer. Vær personlig og lag tekst og bilder som på et eller annet vis skiller seg ut, som vekker følelser og er tydelige. Lykke til!
Sjekk også blogginnlegg med stikkordet «tegneteknikk». Lurer du på noe, kan du skrive til svein.ok@online.no
«Bildebokskolen» - blogginnlegg om å lage bilder og tekst i bildebøker
• 1: En bokillustrasjon blir til (1)
• 2: Sensur i bildebøker
• 3: Tegneteknikk og materialvalg i illustrasjoner
• 4: Mer om tegneteknikk - samme motiv i ulike teknikker
• 5: Hemmeligheter og antydninger - et fortellertriks
• 6: Linjer og former i en tegning
• 7: Fra kontroll til kluss i tegninger
• 8: Feil i bøker
• 9: Penger fra Kulturrådet og ei bok som ikke ble av
• 10: Fra bok til teater og film (1)
• 11: Bokomtaler og anmeldelser
• 12: Fra bok til film (2): Sinna Mann
• 13: Originalillustrasjoner på skjerm eller papir?
• 14: Alvorlige temaer i barnebøker
• 15: Stor avisomtale av liten bok
• 16: Soverom i bildebokillustrasjoner - og tegneteknisk utvikling
• 17: Negative rom og undertekst i en forsidetegning
• 18: Opplesning av «Opp og ut»
• 19: Gro Dahles bildebokillustrasjoner 2005
• 20: Forenkling
• 21: Marmorering av papir
• 22: Barnetegninger og voksenkunst
• 23: Samme motiv i ulike tegneteknikker
• 24: «Roy» på svensk - og en tolkende illustrasjon
• 25: Hvordan parallelle tegneoppdrag kan gi tydeligere særpreg
• 26: Helhet
• 27: Kattetegninger
• 28: Fra skisse til ferdig illustrasjon (2) - og bruk av vannfarger og blyant
• 29: Fra idé til ferdig illustrasjon (3)- negleskisser og kollasj
• 30: Tegnevanter (illustratørtips 1)
• 31: Bruk av bilderamme i arbeid med kollasj (illustratørtips 2)
• 32: Samme historie fortalt på to måter: «Håret til mamma» og «Havet i hovedet»)
• 33: Hemmelige beskjeder og personlige løsninger
• 34: Metaperspektiv og andre tekstdetaljer
• 35: Barneblikket utvider bevisstheten
• 36: Fra skisse til ferdig illustrasjon (4)
• 37: Bokforsider
• 38: Fra skisse til ferdig illustrasjon (7) - papirkollasj
• 39: Mer om papirkollasj i «Tikk takk, sier Tiden»
• 40: Fra skisse til ferdig illustrasjon (5) - blyant på kalkérpapir og digital fargelegging
• 41: Bokutgave med nye farger
• 42: Helhet og variasjon i bildebokillustrasjoner
• 43: Samme motiv i ulike tegneteknikker
• 44: «Sånt som er» - katalog-presentasjon og ferdig bok
• 45: Fra skisse til ferdig illustrasjon (6): Tidkrevende bearbeiding av raske småtegninger
• 46: Skjulte meldinger og «intertekstuelle referanser»
• 47: Å la lesernes egen fantasi utvide historien
• 48: Å lime papir (illustratørtips 3)
• 49: Rosa selger!
• 50: Når formen kommer før innholdet («Sånt som er»)
• 51: «Snill» på polsk
• 52: En gave til leserens fantasi
• 53: Sjølportrett i «Snill»
• 54: Overraskende leseranmeldelse av «Sinna Mann»
• 55: Detaljer og forenkling i illustrasjoner
• 56: Å tegne dyr
• 57: Digital kollasj med grå papirbiter
• 58: Digital retusjering av gamle blyanttegninger
• 59: Digital fargelegging av en grå tegning
• 60: Håndteksting og bokdesign
• 61: Musikalsk tekst
• 62: Mer om kluss og kontroll
• 63: Rytmiske jentenavn på flere språk
• 64: Stikkord som hjelp til å fokusere
• 65: Digital kollasj av papirbiter i én farge
• 66: Inspirert av en tilfeldighet (og lurt med figurer i profil)
• 67: Tilfeldig tekst kan gi overraskende resultat
• 68: Kreative tilfeldigheter - og ny pekebok
• 69: Om å lage en enkel figur i en barnebok - og en jobb som vokste
• 70: Dramatiske illustrasjoner – og figurer som forandrer seg
• 71: Litt om å tegne fritt uten å se etter noe
• 72: Å etterlikne blyant og papirkollasj på en tegneskjerm (digital tegneteknikk)
• 73: Fra skisse til ferdig bokillustrasjon (digital tegneteknikk)
• 74: «En fanfar för bilderboken!»
• 75: Motsetninger og kontraster gjør innholdet tydeligere
• 76: Karikatur, kollasj, kaos og kontroll (datategninger)
Eksempler fra blogginnlegg i «Bildebokskolen»
Eksempel 1. Bildebokskolen 2: Sensur i bildebøker;
blant annet fra arbeidet med Sesam Stasjon og «Verden har ingen hjørner» (1999):
Eksempel 2. Bildebokskolen 7: Fra kontroll til kluss i illustrasjoner;
en tegneteknisk utvikling over ti år:
Eksempel 3. Bildebokskolen 14: Alvorlige temaer i barnebøker;
fra arbeidet med «Sinna Mann» i 2003:
Eksempel 4. Bildebokskolen 28: Fra skisse til ferdig bok (2): vannfarger og blyant;
fra arbeidet med André Bjerkes «Moro-vers» 2000:
Eks. 5. Bildebokskolen 29: Fra skisse til ferdig bok (3): papirkollasj;
fra arbeidet med Märtha Louises «Hvorfor de kongelige ikke har krone på hodet» 2004:
Eksempel 6. Bildebokskolen 35: Barneblikket utvider bevisstheten;
om barneperspektivet i «Verden har ingen hjørner» (1999) og «Jeg!« (2004):
Eksempel 7. Bildebokskolen 40: Fra skisse til ferdig bok (5): blyant og digital fargelegging;
fra arbeidet med bildeboka «Håret til Mamma» 2007:
Eksempel 8. Bildebokskolen 47: Antydninger stimulerer leserens fantasi og utvider historien;
fra arbeidet med «Sånt som er» (2010):
Eksempel 9. Bildebokskolen 50: Når formen kommer før innholdet;
fra arbeidet med bildeboka «Sånt som er» 2010:
Eksempel 10. Bildebokskolen 61: Om musikalsk tekst;
fra arbeidet med «Snill» (2002):
Eksempel 11. Bildebokskolen 64: Stikkord kan fokusere oppmerksomheten i arbeidet;
fra arbeidet med «Sinna Mann» (2003):
Eksempel 12. Bildebokskolen 68: Tilfeldigheter kan gi kreative løsninger;
fra arbeidet med blant annet pekebøkene om Lars 2011-2013:
Eksempel 13. Bildebokskolen 75: Kontraster gjør innholdet tydeligere;
fra arbeidet med bildeboka «Snill» 2002: