9. august 2009

«Bildebokskolen» 21:
Marmorering av papir

Summary in English:
Picture Book Class #21: Marbleizing paper. Several of Svein Nyhus' illustrations are made as collages with coloured and marbleized papers. Paper marbling is a craft with long traditions, but Svein does it the simple way; He dips plain paper onto thinned oil paint floating on the surface of a thickened water solution. As oil and water don't mix, the result is a monotype with patterns similar to marble. Near the bottom of this blog post there are three book illustrations with marbleized paper in the background. Marbled paper in illustrations may seem trivial and trite, but can also make a pattern of vivid shapes and details that stimulate the imagination of the reader.

Flere av bokillustrasjonene mine er utført som kollasjer av småtegninger og marmorert papir. Teknikken for å lage papir med marmorliknende mønstre bygger på at vann og olje ikke blander seg. Kort sagt er det bare å dryppe oljemaling i et vannbad så det oppstår et overflatemønster, legge et papir oppi og løfte fargene av på det. Forklart mer detaljert foregår det på denne måten:

1. Først lager jeg en blanding av vann og tapetlim i ei bøtte. En kan også bruke flytende tøymykner eller noe annet som gir vannbadet en tjukkere konsistens.

2. Denne blandinga heller jeg i et flatt kar. For å få plass til store papirer, har jeg lagd et kar av en kommodeskuff kledd med en dekningsplast jeg har stifta fast (se karet øverst til venstre i fotografiet under).

3. Deretter tynner jeg ut oljemaling (fra tuber) med løsemiddel til jeg får en fargeblanding som drypper. Det er lurt å lage flere farger i hver sine begre eller glass. Fargene tilpasser jeg til illustrasjonen jeg skal lage.


4. drypper jeg malinga på vannet. Jeg bruker pensel eller plastpipetter som jeg har fått gratis i en hobbybutikk. Oljefargene legger seg som en film på vannet og danner et mønster det er vanskelig å kontrollere. Og nettopp det er hovedpoenget: at mønsteret blir tilfeldig og rikt. Det er likevel mulig å blåse lett på oljefilmen eller tegne forsiktig med et strå for å lage spesielle tegninger. En kan også bruke en grov kam for å lage kammønstre, eller skvette for å lage stenkmønstre. Personlig har jeg ofte valgt lysere farger og mer tilfeldige flekker enn i tradisjonelt dekorpapir.

5. Papiret legges forsiktig, men bestemt ned i fargefilmen slik at hele arket får kontakt uten luftbobler mellom. Jeg griper tak i hjørnene og legger store papirer på plass omtrent som jeg ruller ut et teppe. Papiret løftes opp igjen med det samme. Og vips, så har mønsteret festa seg til arket! Dette går fort. Avtrykket på papiret er et engangstrykk, og det er nødvendig å dryppe farger i vannet for hvert papir en skal dekorere. Vannbadet skifter jeg ut først når det er blitt veldig møkkete eller gått nesten tomt.



6. Deretter henger jeg det våte papiret til tørk på en klessnor.



7. Når papirene har tørka, bruker jeg strykejern for å jevne ut de verste buklene.


8. Bunken med mamorerte papirer blir et varelager jeg kan bruke når jeg skal velge papirbiter til en kollasj.



Jeg har bare brukt vanlig oljemaling og vann, men det finnes mer avanserte oppskrifter, blant annet for vannløselig akrylmaling, og også ferdige marmoreringsfarger som er lettere å bruke. Det er ellers fint å ha god plass til å legge utover ark og til å søle når en jobber. Sjøl har jeg kjøpt store ark billig på et trykkeri, og marmorerer fort uten å tenke så veldig på kvaliteten. Jeg har hatt vannbadet ved dusjen hjemme og brukt den til å skylle vekk tapetlimklumper som setter seg på papiret. Men metoden kan også utføres smått i en isboks. Eller skikkelig grisete utendørs. Det er bare å eksperimentere i vei og leke. Uansett hvordan en gjør det, er det lett og fort å lage intrikate mønstre. Dagen etter har jeg strøket og sortert de tørre papirene.

Ferdige illustrasjoner

Marmorert papir i en illustrasjon kan oppleves som overflatisk pynt og banalt effektmakeri. Men det kan også gi et levende, rikt og detaljert mønster av abstrakte former som kan pirre fantasien. Papiret kan dessuten skape en fin kontrast til andre teksturer, flater og teknikker i bildet. I tegningene under har jeg brukt marmorert papir som bakgrunn. Illustrasjonene er henta fra bildebøkene «Snill» (2001), «Tikk takk, sier Tiden» (2005) og «Håret til mamma» (2007). I den sistnevnte boka skanna jeg inn mønstrene og bearbeida dem videre i et bilderedigeringsprogram. Du kan se andre eksempler her, her og her.



Bonus: Bildet til venstre viser en festlig bieffekt etter noen dager med marmorering og sprutebilder barbeint på badet. Kunst på egne bein. Sånt er gøy.

12 kommentarer :

  1. Du kan ikke lage omelett uten å knuse egg, nei..
    e
    PS. Foten ser helt forferdelig ut!!

    SvarSlett
  2. Ja, en fot kan være herlig kunstnerisk! Bildet er tatt i 2004 da jeg holdt på med voldsomme sleng- og spruteffekter til JEG-boka mi.

    SvarSlett
  3. LOVE your work! Thank for the English summary too - it's so frustrating when you find such a lovely blog and have no idea what it's about!

    SvarSlett
  4. Dette høres jo veldig morsomt ut, -jeg har jo sett alle disse fine marmorerte bakgrunnene dine, og lurt på hvor du har fått tak i sånne papir. Snilt av deg å avsløre teknikken du bruker, man kan sikkert lage flotte bokbind også på denne måten. Ble inspirert.

    SvarSlett
  5. Summary in English: Thank you!

    Takk for det, Katrine! Kjøpepapir er finere, men det er gøyere å lage det sjøl. Dessuten kan jeg få mer av de fargene og uttrykket jeg vil ha. Marmorerte ark, eller andre papirer med mønster eller malingsøl, kan forresten ofte brukes som ferdige illustrasjoner akkurat sånn som de er. Bare lim på en figur, så er alt klart.

    Hvis du virkelig vil prøve dette, finner du sikkert bedre oppskrifter på nettet. Kjøpefarger og spesialblandinger gir for eksempel vakrere og mer mettede farger.

    SvarSlett
  6. Jeg tror din teknikk holder lenge, jeg syns sånt fancy ting man får kjøpt på panduro og sånn ofte mangler nødvendig sjel. sikkert bedre å bruke noe man har liggende. Dine ark har jo masse personlighet, -og er mye finere enn kjøpepapir.

    SvarSlett
  7. Ikke finere, men litt mer personlig, kanskje. Sånn må det jo bli.

    Ellers interessant med kreative ferdigløsninger uten sjel. Synes særlig hobbybutikkenes voldsomme utvalg av scrapbooking-effekter er tankevekkende.

    SvarSlett
  8. Tikk takk, sier Tiden. Det virker som den sier TUSEN TAKK - for hvordan rekker du alt du gjør?

    Men funker strykejernet alstå? Blir det levnt nok til at en scanner aksepterer det?

    Jeg har ikke funnet fram til noe lim jeg er helt fornøyd med. RX blir for sprøtt, PVA har en tendens til å bli for fuktig og nettopp skape problematiske høydeforskjeller. Og et spesiallim fra Lascaux hadde så mye avgasser at jeg ikke orker.
    Tør jeg spørre om du har funnet en passende metode?

    SvarSlett
  9. Det er DU som er tidsvinneren og gjør og får til alt; Hilde.

    Strykejern funker bra nok. Du kan jo prøve deg litt fram hvis du noen gang skulle ha behov for det. Kanskje lurest å stryke på rein bakside.

    Ellers er lim et problem. På store papirflater (og enkelte små) bruker jeg "Büngers FASTIK Gummiklister för all slags papper" som jeg har kjøpt i Gøteborg. Litt klissete, og gasser også, men overflødig lim kan rulles av når det er tørt. Bruker for øvrig en plastspatel til å fordele limet jevnt.

    Gleder meg til å se og høre deg på fredag!

    SvarSlett
  10. Takk, da vet jeg hva jeg skal gjøre i Göteborg når Liseberg stenger for vinteren. Bortsett fra å vandre i Trädgårdsforeningen, förstås.

    SvarSlett
  11. Tusen takk for at du deler av dine kunnskaper og erfaringer! Det er inspirerende og lærerikt for en illustratørspire.

    SvarSlett