19. februar 2009

«Bildebokskolen» 4:
Mer om tegneteknikk - samme motiv i ulike teknikker

Summary in English: Picture Book Class #4: Same illustration drawn in different styles. When working with the illustrations for Gro Dahle's"My Mum's Hair" (original title "Håret til Mamma", 2007), Svein Nyhus experimented with two completely different types of styles and techniques; The first drawing shown here was bulid up by simple figures and objects cut out in paper; the second (and final) version of this illustration was made using grey and orange pencils on tracing paper with colouring and editing in photoshop. The illustration for the colophon page of the book also went through this trial and error process (the two pictures at the bottom of this entry). The illustrator is still not sure if it was right to change to the more elaborate style.

Her er enda et eksempel på hvordan ulike tegneteknikker kan påvirke uttrykket i en illustrasjon.

Da jeg skulle lage illustrasjoner til bildeboka «Håret til Mamma», som ble utgitt i 2007, var jeg som alltid usikker på hvilken tegnemåte jeg skulle velge. Derfor tegna jeg den første store illustrasjonen i to helt forskjellige stiler.

Gro Dahles åpningstekst i boka er:

Dette er Emma.
Og dette er Emmas Mamma.
Verdens peneste Mamma,
verdens aller fineste Mamma.
For hun er Emmas Mamma.


Og slik løste jeg illustrasjonen til denne teksten:

1. Åpningsbildet i boka slår an tonen og presenterer hovedpersonene. I den første prøvetegningen under er figurene og detaljene enkle og tydelige. Dette er en papirklipp-teknikk der bitene ikke er limt til en papiroriginal, men plassert på bakgrunnen ved hjelp av photoshop. Selv om det kanskje ser lettvint ut, brukte jeg lang tid på å prøve meg fram med teknikk og former.



2. Da jeg skulle lage resten av tegningene, hadde det gått flere uker, og jeg var jeg blitt usikker igjen. Derfor valgte jeg like godt en helt annet tegneteknikk for illustrasjonene i den ferdige boka (tegningen under). Dessverre eller heldigvis.

Det samme motivet som i prøvetegningen ble nå tegna overdrevent sukkersøtt og barokt. Tegningen er utført med grå og oransje blyant på kalkerpapir i stort format og fargelagt i photoshop med marmorerte papirbakgrunner som er skanna inn:


Det samme teknikkskiftet gjaldt også illustrasjonen på kolofonsida bak i boka. Prøvetegningen under står til venstre, den ferdige bokillustrasjonen til høyre:



Jeg er fortsatt ikke sikker på hvilken av disse tegnemåtene som er best. Dumt at jeg ikke klarer å få begge deler og alt på én gang.

Se også:
Mer om tegneteknikken i «Håret til mamma»
Om helhet og variasjon i illustrasjonene
En annen bok med samme handling
Kjøp trykk av illustrasjonen!

Andre blogginnlegg der jeg sammenlikner tegneteknikker:
3. Skog tegna på forskjellige måter
7. Pappaer tegna på forskjellige måter
16. Soverom tegna på forskjellige måter
23. Hav tegna på forskjellige måter
27. Katter tegna på forskjellige måter
43. «Fru Plomme» tegna på forskjellige måter
56. Flere dyr tegna på forskjellige måter

4 kommentarer :

  1. Hårete, men også på kornet disse sidene Herr Nyhus.Høy diggfaktor.

    Vi kommer tilbake.

    Vetle&Far sin

    SvarSlett
  2. Svar
    1. Tegningene i "Håret til Mamma" (i den tegnestilen som du ente opp med i boka)
      er noen av mine favoritt tegninger.

      Jeg synes det er fascinerende at tegningene både gir et organisk uttrykk samtidig som den faktiske streken har endel skarpe kanter og linjer.

      Jeg tolker denne elegant, balanserte kontrasten som en underliggende og subtil gjentakelse av historiens skiftninger mellom det lykkelige fellesskapet mamma og Emma har i begynnelsen og i slutten av boka, og det ensom og foruroligende triste "fellesskapet" Mamma og Emma har når Mamma sliter med en depresjon.

      Dette er selvsagt bare min egen tolkning, kanskje mente du noe annet med måten du tegnet disse illustrasjonene på?

      mvh Vilde

      Slett
  3. Jeg er veldig glad for at du endte opp med de tegningene du gjorde i boken "Håret til mamma", for de er helt fantastiske. Det er mer flyt over disse, enn det første utkastet ditt. Jeg er veldig fan av mange av illustrasjonene dine. Sinnamann er helt fantastisk illustrert, fantastisk bruk av proporsjoner.

    SvarSlett