18. september 2011

Bildebokskolen 56: Å tegne dyr

Summary in English: Picture Book Class # 56: Drawing animals. Norwegian illustrator Svein Nyhus shows animals drawn in different styles and techniques - ranging from inelegant use of ball point pen and coloured ink in 1995, over shaded pencil and paper collage to unstrained brush strokes and further developed experiments today. More animals are here and here.

Det er mange måter å tegne dyr på. Personlig foretrekker jeg å leke med overdrevne former, naivistiske forenklinger og klisjeer som tydelig viser hva jeg mener. Andre liker mer poetisk naturromantikk, rask antydning eller detaljert hyperrealisme. For alt går selvsagt an. Når det gjelder illustrasjoner fins det heldigvis ingen fasitsvar, bare ulike løsninger som er gode på hvert sitt vis.

Selv om det er gøy å karikere figurer og tegne barnevennlig og forståelig, forsøker jeg å unngå det altfor riktige - og altfor søte. Særlig dyr blir lett for yndige, og dermed uinteressante og kjedelige, i en slags forutsigbar og overbrukt Disney-stil med ansikter tegna etter oppskrift og tegneseriestrek uten særpreg. Det er morsommere med personlighet og overraskelser. Ofte prøver jeg å tegne levende dyr og kropper i en «forenkla sleng», for eksempel ei rask mus som en utstrakt klump der alt henger sammen i en organisk bevegelse, altså at linjer fra halen og bakbeina fortsetter i ryggen, hodet og snuta. Jeg tenker i hvert fall at det burde være sånn.

Her viser jeg noen dyretegninger fra bøkene og illustrasjonene mine.

Eksempel 1: krokodiller

Jeg liker ikke krokodilla i «Sesam Stasjon ABC» fra 1995. Jeg var ennå fastlåst i en «riktig» og overkontrollert stil. Da «Verden har ingen hjørner» kom fire år seinere, hadde det skjedd en liten tegneteknisk revolusjon; der brukte jeg grå blyantnyanser istedenfor kulepenn og tivolifarger. Og jeg tegna dyret i profil for å få en mer slående komposisjon og tydeligere figur. Det ble bedre.



Eksempel 2: isbjørner

Den første tegningen er fra «Sesam Stasjon ABC» (1995) og utført med kulepenn og vannløselig tusj, den andre er en papirkollasj fra «Hvorfor de kongelige ikke har krone på hodet» (2004). Figurene i den tredje illustrasjonen, som er fra 2011, er også tegna med grov blyant på farva papir, men denne gangen satt sammen i photoshop. I Sesam Stasjon-tegningen var den gule dokkefiguren, og delvis tegnestilen, bestemt på forhånd. Det er absolutt morsommere å arbeide friere.



Eksempel 3: elger

Dette eksempelet på forenkling har jeg vist før. Jeg foretrekker den stiliserte tusjelgen i «God natt, natt» fra 2009. Juleillustrasjonen fra året før ble dessverre litt overarbeida.



Eksempel 4: rever

Disse revene liker jeg, særlig den røffe streken i kollasjreven fra «Esops fabler» fra 2007, og at munnen der er plassert som den er. Da blir figuren mer personlig - og reven passe dumlur. Dessuten fins det ingen feil i kunsten. Jeg synes også jeg var modig som turte å tegne en fugl så barnslig enkel som i pekeboka «Lars danser» fra 2011.



Se flere dyr i andre blogginnlegg:

Gamle og nye katter
Gamle og nye frosker
Kollasjdyr 2006
«Esops fabler» 2007
Karikerte aper 2011
En papegøyemann 2012
En snill elefant 2012
Viltre hunder 2012
...og noen fisker 2003

Jeg sammenlikner like motiver andre steder i bloggen også, blant annet her. Dessuten, apropos dyrtegninger: Sjekk denne luringen fra 2013!

6 kommentarer :

  1. Hei, Svein. Jeg liker bloggen din veldig godt! Før du kom på besøk på Miland skole i forrige uke, viste jeg hvordan du planlegger bøkene og lager mange skisser, småtegninger og forslag. Vi i 4.klasse skal nemlig skrive og illustrere mange bøker i løpet av dette skoleåret. Vi er så heldige å ha god plass, så vi har innredet et helt rom som heter Agora Forlag! Der har vi tegnebord, PC til alle og mange bøker til inspirasjon og ideer.
    Vi hadde det KJEMPEARTIG da du og Egil besøkte oss, både voksne og barn! Jeg er ganske opptatt av at voksne burde lese mer "barnelitteratur", gjerne billedbøker og være litt mer lekne på den måten som de innerst inne liker. Takk for besøket (må du si til Egil også!) og takk for interessant blogg. Jeg er spesielt glad i kollasj-teknikken din.

    SvarSlett
  2. Takk, Lisbeth! Og lykke til med bøkene! Men ikke alle trenger å lage mange utkast og skisser. Noen treffer blink på første forsøk :-)

    SvarSlett
  3. Eg er nok litt for "rett og søt" i utrykket mitt.
    Men så trur eg også at ein veks og utviklar seg heile tida.
    Når ein har gjort så enorm mykje flott som du, så (trur eg) ein vert litt meir sikker på det som er rett og har lyst til å utforda seg sjølv og utrykket sitt?
    Alle vil vel utvikla seg heile tida og ikkje bli sitjande på trestubben og teikne det same om att og om att? Trur eg.
    Eg elskar reven til venstre spesielt godt:) Nydeleg!

    Gledar meg til eg og tørr:)

    Lars bøkene ser spanande ut:)
    Skap ein god dag!

    -Anna

    SvarSlett
  4. Ikkje alle illustratørar endrar stilen. Nokre er fiks ferdige frå første teikning nesten. Lars Fiske og Rune Johan Andersson til dømes. Andre kan så og si alt og har fleire stilar og teknikkar. Det gjeld mellom andre Hilde Kramer og Trond Bredesen. Framifrå håndverkarar. Og alle veteranar. Men det handlar kanskje om å finne seg sjølv - og vere personleg? Du er verdsmeistar i å vera deg sjølv. Uansett lukke til med strekar og liv, Anna, og ikkje minst Henrik And!

    SvarSlett
  5. Skulle ønske jeg hadde bruk for disse leksjonene i mitt eget tegnearbeid, men et slikt arbeid har jeg ikke, langt mindre talentet til å utføre det. Men det er veldig moro å se hvordan du jobber. Magien blir ikke mindre av det. Jeg ble oppmerksom på Svein Nyhus da jeg så et bilde av Ingen i Bergens Tidende. Jeg satt også i en sofa under en trapp, og klipte det ut siden det var så realistisk og gjenkjennelig (men jeg har det bra nå).

    Jeg lurer på:
    Får du som forfatter noen form for royalties for bøker som lånes ut på biblioteket?

    SvarSlett
  6. Hei, funky uncle!

    Joda, det norske systemet er slik at man får litt penger for bibliotekutlån, men ganske lite. Tror bibliotekvederlaget henger sammen med antall boktitler eller antall innkjøpte bøker til bibliotekene, ikke antall utlån eller boksider. Er ikke sikker.

    Men det viktigste: så fantastisk at du ikke sitter i en sofa under en trapp, men har det bra nå! Jeg ønsker deg selvsagt alt godt framover!

    SvarSlett