28. februar 2011

Å tegne frosk med og uten ører

Summary in English: Three drawings of frogs made by Norwegian illustrator Svein Nyhus: as a school boy (8-9 years old) he didn't use reference and put ears on the creature; as an experienced illustrator (41) he made a cartoon-like frog in pencil and water colour; as an even more expierienced illustrator (46) he tried to recapture the spontanity of his childhood art.

Fra arkivene henter jeg denne gangen tre tegninger av frosker for å vise at det kan være en fordel å bruke referanser når en skal lage bilder av virkeligheten.

1: Det første eksempelet er henta fra «Jeg-boka», en skrivetreningsbok fra andreklasse på barneskolen. Den gang var jeg en ivrig forfatter og tegner på 8-9 år som ville fortelle medelevene om en frosk som var så oppblåst at den sprakk.
2: Det neste bildet under er fra 2003. Da var jeg blitt en voksen, rutinert illustratør som sjekker hvordan verden ser ut før han tegner den; jeg brukte blyant og vannfarger og lagde en vitsete frosk som kanskje var litt for karikert, men den hadde i det minste ikke synlige ører.
3: I det siste eksempelet, fra bildeboka «Roy» som kom fem år seinere, har jeg gått tilbake til det røffe, direkte uttrykket i skoletegningen, men beholdt den voksnes kunnskaper om forenkling. Da var jeg dessuten blitt så gammel at jeg ikke gadd å bruke bildereferanser, men prøvde å formidle min egen forestilling av «flat frosk».



Hvis du klikker på bildene, ser du hele illustrasjonene.

Se også:
Flere vesener i vann (2003)
En ny «Jeg-bok» (2004)
En flat froskeprins (2009)
En slurvefrosk (2010)
Andre blogginnlegg om like motiver tegna på ulike måter
• Mer om forenkling av et motiv

3 kommentarer :

  1. Hei! Jeg fant bloggen din via en annen blogg. Jeg liker tegningene dine veldig godt, så deg må jeg jo følge :)Selv lager jeg blogg inspirert av gamle fotografier. Du er velkommen til å ta en titt :)

    SvarSlett
  2. du er en av mine største helter. <3

    (verden har ingen hjørner, fant jeg for lenge siden og ble så glad og boken ble favoritt og osv. og hurra hurra)

    SvarSlett
  3. Perder barriga mejor dieta para perder kilos rapido, Revisa la siguiente informacin.
    dieta mediterranea Fort Max Diet - um cosas sobre dicha dieta, est dieta
    consiste en beber jugo de lima o limn o agua con sabor a limn y otras cosas, como la pimienta.


    Navegue no site, conhea a proposta e obtenha informaes preciosas sobre emagrecedor a
    este habito saludable. El siguiente artculo te ayudar a ponerte en marcha con
    una dieta saludable y seguir adelante. dieta dukan Consejos de dieta Bebe mucha aguaOtro dees beber mucha
    agua y lquidos durante aparte para utilizarla en otro momento.

    Luego, agrega un puado de espinacas frescas, y tienes una tortilla
    sana y rica en protenas.

    SvarSlett