10. mai 2010

«Bildebokskolen» 28:
Fra skisse til ferdig illustrasjon (eksempel 2) - og bruk av vannfarger og blyant

Summary in English: Picture Book Class #28: Sketches and pencil technique. Norwegian illustrator Svein Nyhus explains step by step how he develops a book illustration and how his water colour/pencil technique used in several picture books is done: 1. Ideas and research; 2. Rough layouts; 3. Detailed sketches; 4. Original art work: a. tracing; b. washing with water colours; c. penciling, smudging and erasing. The example illustration is from "Moro-vers" ("Funny Ryhmes"), a collection of nursery rhymes and nonsense verses by Andre Bjerke, published with Nyhus' illustrations in 2000.

Her vil jeg forklare hvordan jeg lager en bokillustrasjon og bruker vannfarger og blyant. Dette er framgangsmåten jeg har brukt i «Den grådige ungen», «Pappa!», «Verden har ingen hjørner» og flere andre bildebøker. Jeg arbeider også med andre tegneteknikker, særlig papirkollasjer og digitale teknikker der jeg skanner inn blyanttegninger og fargelegger dem i photoshop. Nesten alltid konstruerer jeg nøyaktige utkast først og tegner fargeoriginalene på grunnlag av dem (slik jeg har vist i dette blogginnlegget.)

Eksempelet her viser illustrasjonen til «Spørre-regle» fra «Moro-vers», en samling barnerim og tøyseregler av André Bjerke. Utgaven med mine illustrasjoner kom første gang i 2000, og bildene her er fra da.

1. Idéer og motiv

Teksten er, som nesten alltid ellers, ferdig på forhånd. Derfor begynner jeg med å lese den og tenke ut hva jeg skal tegne. Jeg får bestandig mange ideer, men må til slutt velge én og kaste resten.

I dette tilfellet er teksten dessuten illustrert tre ganger tidligere: av Mette Borchgrevink i 1959 (i «André Bjerkes ABC»), av Rune Johan Andersson i 1980 og av Fam Ekman i 1995. Jeg prøvde derfor å tegne noe annet. Jeg dobbeltsjekka også det sentrale ordet «Jordan», selv om dette er et tøysedikt der lyden og rytmen i orda er viktigere enn selve innholdet i teksten.




2. Grovlayout

Så må jeg utforme det motivet jeg har valgt, og plassere det på boksidene. Da arbeider jeg med retning og komposisjon i bittesmå formater (negleskisser).



3. Finskisser

Så begynner arbeidet med større skisser. Jeg gjør mange forsøk for å bli fortrolig med figurene og formene i motivet. Til sist lager jeg en nøyaktig skisse med blyant som er ca. halvparten så stor som tegningen blir på trykk i boka. Forlagene trenger ofte slike strekutkast av illustrasjonene på sidene for å kunne planlegge boka på forhånd (i tillegg er det vanlig å levere noen prøvetegninger i farger).



4. Originaltegninger

Til slutt går jeg løs på originaltegningene i farger:

a. Jeg forstørrer blyantskissene på en kopimaskin (til enda større enn på trykk) og tegner over med blyant på et godt, ganske glatt tegnepapir (for eksempel Shoellershammer 4R).

b. Jeg spenner papiret opp med tape på en stiv plate. Så maler jeg motivet svakt med vannløselig tusj (for eksempel Talens' Ecoline flytende vannfarger). Jeg bruker svamp til store flater og pensler til mindre partier.



c. Når vannfargene har tørka, går jeg over tegningen med blyanter: Jeg skyggelegger og forsterker konturene med 2H, H, HB og litt nero-blyant i det svarteste. Jeg bruker også litt fargeblyant og tørre pastellkritt, men det meste er gjort med vanlige, grå blyanter. Etter å ha gnidd blyantstrekene ut med gnipenn og fille, spisser jeg et blekkviskelær og visker fram detaljer, lys og reinere farger. Noen ganger limer jeg også inn utklipte figurer og finpusser detaljer med dekkfarger. For øvrig blir kontrastene ofte forsterka litt med vilje under reprofotograferinga før trykking.




Tidsbruk
Når det er et stort, litt komplisert motiv i farger, kan det gå med flere dager til ideer og skisser – og like lenge til reintegning. På tekst og illustrasjoner til en hel bok kan jeg bruke opptil 5–6 måneder. Ellers pleier jeg å si at den siste tegningen min har tatt cirka... la meg se... vi er i 2010... altså cirka 48 år å lage.


Jeg viser en tilsvarende arbeidsprosess her og her (to tegninger fra «Hvorfor de kongelige ikke har krone på hodet» fra 2004).


Se også:
Kjøp trykk fra «Moro-vers»

9 kommentarer :

  1. Veldig kjekt å se hvordan du jobber - jeg elsker illustrasjonene dine!

    SvarSlett
  2. Artig å se prosessen din. Flotte arbeider:)

    SvarSlett
  3. Veldig lærerikt. Liker stilen din :)

    SvarSlett
  4. Fantastiske illustrasjoner, og snilt av deg å dele fremgangsmåtene dine :)
    Hvor får man kjøpt Ecoline flytende tusj?

    SvarSlett
  5. Usikker. Men hør med tvillingbroren min Egil egnyh@online.no :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Broren din foreslo både Christ. Engebretsen og Andvord i Tollbugata i Oslo - så da skal jeg nok klare å finne Ecoline. Tusen takk for hjelpen! :)
      - Johanna

      Slett
  6. Tusen takk for a du deler tegneteknikker! Jeg har alltid vært glad i å tegne, men aldri lært andre teknikker. Jeg har alltid lurt på hvordan dere får denne stilen på illustrasjonene. Bloggen din er derfor et skikkelig funn for min del :)

    SvarSlett