16. mai 2010

«Bildebokskolen» 29 / Fra skisse til ferdig illustrasjon 3:
Negleskisser og kollasj

Summary in English: Picture Book Class #29: Making an Illustration for a Picture Book (3). Norwegian illustrator Svein Nyhus makes an illustration for "Why Kings and Queens Don't Wear Crowns" (2004), shown in five steps: (1) reading the text and deciding what to draw (a - text split into scenes, b - overview all pages, c - late colour overview) ; (2) historical reference (king Haakon VII with wife and son arrives Oslo 1905); (3) detailed rough and page layout; (4) final art work (collage of pencils on coloured papers and marbleized paper); (5) the final result as printed in the book. The same process from sketches to finished illustration can also be seen here and here.

I første leksjon i bildebokskolen viste jeg trinn for trinn hvordan jeg lager en bokillustrasjon. Eksemplet var en tegning fra «Hvorfor de kongelige ikke har krone på hodet», Märtha Louises barnebok fra 2004. Den handler om da kong Håkon, dronning Maud og kronprins Olav kom til Norge etter unionsoppløsninga med Sverige i 1905. I anledning nasjonaldagen viser jeg her den samme tegneprosessen fra skisse til ferdig illustrasjon for et annet oppslag i denne boka.

NB! Illustrasjonsteknikken og framgangsmåten kan være mye enklere og raskere enn den jeg beskriver her. Resultatet blir selvfølgelig helt annerledes, men det kan bli minst like bra. Illustrasjoner er personlige, og det fins ingen fasitsvar, bare ulike muligheter som gir ulike opplevelser.

1. Motiv

Som alltid leser jeg teksten først og lager bittesmå negleskisser for å få oversikt og bestemme motiv, altså hva jeg skal vise i bildene.

Dette lille vintereventyret begynner med den nye norske kongefamilien som kommer med båt fra Danmark for over hundre år siden. På oppslag to i boka blir de møtt av en jublende folkemengde på kaia i Kristiania/Oslo. Det første bildet under viser den aller første idéskissa til denne scenen. På den neste har jeg plassert teksten som en blokk og hovedelementene i tegningen på boksidene. Kongen beveger seg mot folkemassen i leseretningen.



For å gi et inntrykk av arbeidet med helheten i en bildebok viser jeg også:
a. Første manusside. Jeg deler teksten i scener og oppslag og lager små ideskisser.
b. Tidlig grovlayout av alle boksidene for å få oversikt og skape sammenheng og variasjon.
c. Oversikt over fargebruken i de nesten ferdige illustrasjonene



2. Bildeunderlag

Fortellinga i boka bygger på kjente personer og virkelige hendelser, og jeg måtte sjekke fotografier for å kunne gjenfortelle det hele på min måte uten for mange (ufrivillige) historiske feil.

Fotografiene under er fra den kongelige begivenheten 25. november 1905. Det første viser statsminister Christian Michelsen som hilser kongen velkommen med kronprinsen på armen utenfor Drøbak. Det neste viser følge og folkemengde etter at «Heimdal» har lagt til ved brygga på Vippetangen ved Akershus festning i sludd den dagen. I ettertid har jeg funnet bedre bildemateriale, for eksempel dette fantastiske filmopptaket, som jeg gjerne skulle ha sett før jeg tegna min versjon av hendelsen.



3. Nøyaktig arbeidsskisse

Når jeg har bestemt motivet, må jeg gi det en form. Jeg lager alltid mange utkast og prøver meg fram til jeg har en ganske detaljert strektegning som viser hvordan den ferdige illustrasjonen blir. Det andre bildet under er et forslag som forlaget og forfatteren kommenterte før jeg kunne lage den ferdige fargetegningen.



4. Arbeid med fargeoriginalen

Når skissa var godtatt, kunne jeg trace den, det vil si overføre tegningen strek for strek til en originaltegning i farger.

I denne boka valgte jeg en tegneteknikk som skulle forene den nøyaktige kontrollen med en friere strek, som i «Sinna Mann» fra året før. Figurer og gjenstander ble tegna fort med grov blyant på farva kopipapir, som siden ble skåret ut og limt på bakgrunnen til en kollasj. Fordi jeg bare hadde papir i noen få farger, ble fargeskalaen i hver illustrasjon og gjennom hele boka helhetlig og behagelig. Med løse papirbiter var det også lettere å bytte og flytte delene og prøve ut ulike komposisjoner. I tillegg brukte jeg marmorert papir der fargene danner et mønster som er både tilfeldig og detaljert på én gang. Dette er kombinasjoner jeg liker.



5. Ferdig bokillustrasjon

I den ferdige bokillustrasjonen er alle papirbiter omsider limt på plass, og designeren har plassert teksten der jeg har satt av plass til den. Originaltegningen er akkurat så stor som den er gjengitt på trykk (ca. A3-størrelse).

I bildet under kan man med litt godvilje kanskje gjenkjenne følgende personer: kong Håkon, kronprins Olav, dronning Maud, statsminister Michelsen, sendemann Benjamin Vogt, stortingspresident Carl Berner, kongevenn Fridtjof Nansen, forfatteren og ektemannen.

Og som jeg nevnte sist: Da jeg skulle illustrere «Hvorfor de kongelige ikke har krone på hodet», ville jeg lage «majestetiske» illustrasjoner. Jeg prøvde derfor å skape store og mektige, men samtidig litt kunstige og stive, tablåer og gjøre det så friskt og levende som mulig. Jeg brukte store og små former, rolige flater og pirkete mønstre, sylskarpe papirkutt og grove, raske blyantstreker om hverandre for å skape nødvendig variasjon og kontraster og et inntrykk av detaljer og raushet. Dessuten er teksten en lek med virkeligheten som også skulle vises i bildene.


Istedenfor å bruke saks og lim, kan man skanne inn bitene og flytte dem rundt ved hjelp av photoshop. En variant av den metoden brukte jeg i «Roy» som kom fire år etter.

«Fra skisse til ferdig illustrasjon» - andre eksempler:
1. Papirkollasj («Hvorfor de kongelige ikke har krone på hodet», 2004)
2. Vannfarger og blyant («Moro-vers», 2000)
4. Blyant, viskelær og vannfarger («Hemmeligheten til fru Plomme», 1999)
5. Blyant på kalkérpapir og digital fargelegging («Håret til mamma», 2007)
6. Raske tusjtegninger og tidkrevende photoshop-arbeid («Sånt som er», 2010)
7. Papirkollasj («Tikk takk, sier Tiden», 2005)
8. Digital kollasj med grå papirbiter («Lars», 2011)

Se også:
En bokanmeldelse av «Hvorfor de kongelige ikke har krone på hodet»

4 kommentarer :

  1. Tusen takk for disse leksjonene - de er både interessante, lærerike og artige!

    SvarSlett
  2. Fntastisk lærerikt!!
    Takk for at du deler, sabla snilt altså :))
    Ønsker deg en finfin 17. mai!!
    Lokki

    SvarSlett
  3. Takk. Hyggelig å høre. Blogginnleggene blir litt skolemesteraktige. Men det får gå. God 17. mai til dere også!

    SvarSlett
  4. Har nå lest noen av innleggene der du forteller hvordan du jobber med illustrasjonene dine. Dette er virkelig lærerikt og nyttig for meg som studerer illustrasjon ved NKF! :)

    SvarSlett