10. februar 2010

Ordlek i tegninger

Summary in English: Visual wordplay. Five pictures by Norwegian children's book illustrator Svein Nyhus for an exhibition about funny differences in Scandinavian words. Made 2006 as collages of patterned papers and cut-out drawings.

I 2006 lagde jeg som norsk barnebokillustratør noen små bilder til Nord-Ord, en stor vandreutstilling for barn om skandinaviske språk. Oppgaven min var å illustrere sju begreper som omtales med forskjellige ord på norsk, svensk og dansk. Jeg skulle tolke ordene bokstavelig og konkret for å vise hvordan det kan oppstå «overraskende bilder og sprø misforståelser» når disse språkene møtes.


Tegneteknikken jeg brukte, var kollasj av mønstra papir og utklipte figurer tegna med farveblyanter på farva papir.



(En annen løve ser du her – og en seinere tatovering er her.)

I dette blogginnlegget viser jeg fem av illustrasjonene fra utstillinga (alle motivene ble kvadratiske):

Løvetann (maskros på svensk og mælkebøtte på dansk)

Saksedyr (tvestjärt på svensk og ørentvist på dansk)
Øyenstikker (trollslända på svensk og guldsmed på dansk)
Örngott (putevar på norsk og pudevår på dansk)
Lynlås (glidelås på norsk og blixtlås på svensk)



Nord-Ord var et morsomt oppdrag, men jeg synes vel ikke bildene ble så lekne som jeg kunne ønske.

Originalene endte forresten opp på Deichmanske bibliotek i Oslo.

Ellers: Tvärslå er et lurt nettsted for dem som vil oversette nordiske ord. De supergrundige Ordbog over det danske sprog og Svenska Akademiens ordbok kan også være nyttige.

7 kommentarer :

  1. Jeg synest du er genial jeg.
    Foresten , jeg fant et dikt i en ABC som din fru har vert med å produsere.
    Det står det et dikt om en brølende løve.
    En løve i halsen, heter det.
    Er det Din kone som har skrevet dette?
    Jeg har en elev som elsker det , og det er belønning for han , når han har lest gjennom leksa si, at jeg leser det for han.
    Det er jo kult også da.
    Hilsen Kate på Tvedestrand skole

    SvarSlett
  2. Imponerende!
    Det er en sann inspirasjon å komme hit!
    Jeg prøvde meg i Photoshop etter dine beskrivelser fra forrige innlegg, skal si du er flink til å beskrive, jeg fikk det så fint til, det var moro altså!
    Så takk igjen for flotte tips og masse inspirasjon!
    Hilsen fra Lokki

    SvarSlett
  3. Forresten, Lokki: Kunstneren Katrine Kalleklev
    beskriver en variant av fargeleggingsteknikken i en kommentar

    SvarSlett
  4. Tusen takk for tips om Katrine!
    Ja du er raus du.
    Ønsker deg en strålende helg.

    SvarSlett
  5. Utrolig fine illustrasjoner!Lurer på noe ang den løvetannen,er det mulig å få lov til å bruke den til en tatovering?

    SvarSlett
  6. Du må selvsagt gjerne tatovere løvetannmotivet om du absolutt vil. Hvis du gjør det, hadde det vært gøy om du sendte et bilde :-)

    SvarSlett