15. desember 2009

«Bildebokskolen» 27:
Kattetegninger

Summary in English: Picture Book Class # 27: Drawings of cats by Norwegian illustrator Svein Nyhus showing a change in style and technique in his picture books - ranging from inelegant use of ball point pen and water colours in 1995, over shaded pencil and collage experiments to unstrained brush strokes in 2009.

Som jeg har nevnt flere ganger før, kan det være interessant og gøy å sammenlikne bilder, for eksempel egne tegninger eller ganske like motiver. Her viser jeg kattetegninger fra åtte av bildebøkene jeg har illustrert. Teknikken varierer fra kulepenn og vannfarger, over blyant og papirkollasje til tusjpensel og digital fargelegging.

Selv om ingen av kattene her er særlig godt tegna, er jeg veldig fornøyd med utviklinga fra den kjedelige, «barnevennlige» stilen i den første illustrasjonen til den uvørne streken i den siste. «Den grådige ungen» er forresten den første boka der jeg turte å bruke blyant i tegninger som skulle trykkes. Teknikken oppstod litt tilfeldig da forlaget ikke ville ha «sånn Sesam Stasjon-stil». Den kommentaren gav meg en ny retning. Så tusen takk for den!

Hvis du klikker på bildene, får du se hele illustrasjonen.

«Sesam Stasjon ABC» (1995) og «Den grådige ungen» (1997)


«Verden har ingen hjørner» (1999) og «Moro-vers» (2000)


«Roy» (2008) og «God natt, natt» (2009)



Andre blogg-innlegg der jeg sammenlikner tegneteknikker og like motiver:
3. Skog tegna på forskjellige måter
4. «Håret til Mamma» tegna på forskjellige måter
7. Pappaer tegne på forskjellige måter
16. Soverom tegna på forskjellige måter
23. Hav tegna på forskjellige måter
43. «Fru Plomme« tegna på forskjellige måter
56. Flere dyr tegna på forskjellige måter

Se også:
En forsidekatt 2012
En katt i «Hva sier reven?» 2013
Kjøp trykk av kattetegningene fra «Den grådige ungen», «Moro-vers» og «Håret til mamma»

6 kommentarer :

  1. Kjekt å oppdage at du skriv blogg! Desse samanlikningane er spesielt spennande. Eg ser fram til å kike nærare på "God natt, natt" når eg forhåpentlegvis får fatt i ei neste gong eg er i Norge. God jul!
    -Marianne-

    SvarSlett
  2. OH dette var gøy! jeg elsker katter! Den fine røde katten fra Tikk, takk sier Tiden er min favoritt! :)

    SvarSlett
  3. amazing, Sir! I've no idea how you do so many styles so convincingly- my favourites are the fourth and fifth ones.

    can't wait to see more in 2010!

    cass x

    SvarSlett
  4. Thank you!
    I don't know which one of these I like the best... probably the ones from 2000, 2008 and 2009..

    SvarSlett
  5. Hei,
    Moro å finne bloggen din, den har ikke jeg oppdaget før. Apropos det å sammenligne bilder - har du noen gang lest "Esthers bog 1" av Jacob og Lili Sømme fra 1894? En oppdragende bok av sin tid om hva en liten pike skal og ikke skal gjøre, men skrevet med varme og med Esther i sentrum. Tematisk er den interessant å sammenligne med "Snill". Og det morsomme er at selv om din og Gros bok er av en helt annen kunstnerisk og litterær kvalitet, så er fargebruk og enkelte situasjoner "før veggen" svært så like...
    Vil du kikke på "Esthers bog 1" en gang, har vi den på Deichman, der jeg jobber.
    Vennlig hilsen Anne Kari (Unge Deichman)

    SvarSlett
  6. Er sjelden innom Deichman fordi jeg ikke bor i Oslo, men hvis jeg husker det, hadde det selvsagt vært moro å se en gang! Så takk for tipset, Anne Kari!

    Jeg søkte i Det digitale Nasjonalbiblioteket, men fant dessverre ingen faksimilekopi heller. Men det ser ut som om du har registrert boka her. Bra!

    SvarSlett