4. september 2009

«Bildebokskolen» 23:
Samme motiv i ulike tegneteknikker

Summary in English: Picture book class #23: Seascapes. Five illustrations from Svein Nyhus' picture books depicting the same subject in different techniques, styles and moods: 1. Simple, yet rich pencil drawing from philosophical "Verden har ingen hjørner" ("The World Has No Corners", 1999); 2. Majestic collage with marbleized paper from Princess Märtha Louise's "Why Kings And Queens Don't Wear Crowns" (2004); 3. Overwhelming waves in "Opp og ut" ("Up And Away", 2008); 4. Symbolic, vignette-like ink and brush drawing from quiet, sensitive "God natt, natt" ("Good night, night", 2009); 5. An unpublished sketch 2009 playing with texture. All illustrations have clearly constructed compositions and a nonrealistic style.

Å sammenlikne bilder som har noe felles, kan være både moro og lærerikt for den som er opptatt av tegneteknikk og bildeuttrykk. Det har jeg tidligere forsøkt å vise her, her, her, her og her. I dagens lille leksjon skal jeg kommentere tegninger av hav som jeg har tegna i løpet av ti år. Selv om utførelsen er forskjellig, har bildene flere tekniske likhetestrekk. Motivet i alle er for eksempel strengt komponert. Det vil si at bitene er bevisst plassert i forhold til hverandre for å skape spenning og et slagkraftig uttrykk, og for å passe til sideformatet, bretten i midten og tekstfeltet. Dette har både fordeler og ulemper: overkontrollerte konstruksjoner får ikke så mange «feil», men kan bli veldig stive og ufrie. Et annet fellestrekk ved bildene her er at jeg ikke har tegna realistisk, men isteden prøvd å gjenskape en følelse eller indre forestilling av hav.

Ellers er det som vanlig overdrevne figurer og dempa farger i et forsøk på å skape en forståelig, men likevel litt annerledes opplevelse og en mer følsom stemning enn i barnebøker med mer kommersielle formuttrykk. Dessuten ønsker jeg at innhold og form, det vil si motiv og tegnemåte, skal følge hverandre. Jeg prøver altså å tegne et rolig motiv på en rolig måte og et bråkete motiv på en bråkete måte. Selv om det ikke alltid blir sånn likevel.

1. «Verden har ingen hjørner» (1999)
De korte tekstene i «Verden har ingen hjørner» inneholder filosofiske betraktninger fra et lite barn. Dette ville jeg illustrere med enkle motiver uten mange detaljer, men med desto større rom for tankene. Tegneteknikken er blyant og viskelær på vannfarger som gir rike nyanser og et rolig, følsomt preg.

2. «Hvorfor de kongelige ikke har krone på hodet» (2004)
Åpningsmotivet i Märtha Louises eventyrbok viser hovedpersonene på vei fra Danmark til Norge i kongeskipet «Dannebrog». Fortellertonen er morsom, temaet kongelig og handlinga en del av norsk historie. Derfor ville jeg lage majestetiske tablåer i karikert og dramatisk stil. De marmorerte papirene i kollasjen passa godt til dét, og var dessuten ypperlige som bølgemateriale. Virkelighetens dronning Maud måtte forresten innom Horten for å spy.

3. «Opp og ut» (2008)
Bildeboka «Opp og ut» handler om to venner som går for å finne havet. Møtet med havet blir dermed historiens høydepunkt, og jeg har forsøkt å uttrykke noe overveldende gjennom linjene i illustrasjonen til denne scenen. Tegningen er utført med grå og oransje blyanter på kalkérpapir. Den er siden skanna inn og fargelagt i photoshop.


4. «God natt, natt» (2009)
Gro Dahles godnattbok som kommer i oktober, innholder små, stillferdige tekster jeg har illustrert med stiliserte, lett naivistiske tusjtegninger. Jeg ville at bildene skulle være enkle, men slående, slik at teksten kunne få stå i fred uten for mange tolkende eller forklarende detaljer. Illustrasjonene her likner dermed mer på forsiktige vignetter i en diktsamling enn på store bildebokillustrasjoner. Og bildeuttrykket blir mer symbolsk enn virkelighetstro. Teksten om å vente og lengte i bildet under illustrerte jeg med en rolig horisont og et hav av små bølger. Den store formen i høyre kant kan leserne tolke som de vil.



5. Rask skisse
Spontane utkast blir selvfølgelig friskere og ledigere enn store, gjennomarbeida illustrasjoner der jeg flytter på hver bit og lapper motivet sammen. Under viser jeg en tilfeldig, ubrukt ideskisse fra arbeidet med «God natt, natt». Dette er en enkel, løs tegning med et tydelig hovedgrep. Det liker jeg. Jeg liker også å kombinere kluss og kontroll i samme illustrasjon. Og alle andre kontraster. Selv om motsetningene i dette tilfellet ble nokså ulogiske. Eller kanskje «stille robåt på opprørt hav» er litt spennende?

Andre blogg-innlegg der jeg sammenlikner tegneteknikker og like motiver:
3. Skog tegna på forskjellige måter
4. «Håret til Mamma» tegna på forskjellige måter
7. Pappaer tegne på forskjellige måter
16. Soverom tegna på forskjellige måter
27. Katter tegna på forskjellige måter
43. «Fru Plomme« tegna på forskjellige måter
56. Flere dyr tegna på forskjellige måter

Se også:
Kjøp trykk av illustrasjonene

4 kommentarer :

  1. Tack, Mattias! Då svarar jag bara: "Make food not war".

    SvarSlett
  2. I love, love, love all these illustrations - so beautiful and so alive, but also so much variety of technique.

    SvarSlett