6. august 2009

«Bildebokskolen» 20:
Forenkling

Summary in English: Picture Book Class #20: Simplification. Two illustrations by Svein Nyhus in different styles and techniques showing the same subject: an elk carrying a child. The first drawing was made 2008 with pencils and photoshop for a swiss magazine focusing on Scandinavian Christmas. The next was made 2009 with brush and ink for a good night book by Gro Dahle. The simplicity and clearity of the second elk makes it more striking than the first. And more "elkish".

I går ble jeg endelig ferdig med illustrasjonene til Gros barnebok «God natt, natt» som kommer i oktober. Her skal jeg bruke en av tegningene derfra i en liten august-leksjon i bildebokskolen. Under viser jeg to illustrasjoner som har (nesten) samme motiv, men er utført i forskjellige tegneteknikker. De synliggjør fordelen med forenkling.

1. Det første bildet forestiller en elg som bærer et barn. Dette er en illustrasjon til et juleeventyr som storebroren min skreiv på bestilling for et sveitsisk reklamemagasin i 2008. Et pussig oppdrag med klare føringer for motiv, stil og formater. Så jeg gjorde så godt jeg kunne, brukte lang tid med blyant på papir og fargelegging i photoshop. Likevel ble resultatet både rotete og stivt. Men kunden var mer enn fornøyd.

2. Elgtegningen til venstre er fra høstens godnattbok. Her brukte jeg svart tusjpensel for å lage et reint og stilisert uttrykk. Det likte jeg bedre. Den nye elgen ble i hvert fall mer elgete enn stakkaren i det sveitsiske bladet. Og med litt fantasi danner de enkle strekene et myr- og skoglandskap som er minst like rikt som vintermotivet over. Dessuten var det moro å få tegne så spontant og slippe pirket. Men jeg måtte prøve noen ganger for å finne den rette slengen. Og jeg retta opp feil i photoshop.

Landskapet og dyret i tegning nummer seks her er forresten stilisert på samme måte.

Se også:
• Forenkling i hustegninger
Kjøp trykk av det enkle elgbildet

3 kommentarer :

  1. Husker jeg syntes Sveitsiske elgen var kjempefin, ikke minst dyra foran, men helt enig i at "ved hjelp av litt fantasi blir skogmotivet også like rikt".
    e

    SvarSlett
  2. Ja, det er påfallende, ikke sant?

    SvarSlett
  3. Nå som vinteren har vært lang og kald og snørik, slår det meg at jeg skulle ha tegna frostrøyk fra elg og folk. Det hadde forsterka vinterfølelsen.

    SvarSlett