Summary in English: Some of Norwegian illustrator/writer Svein Nyhus' book illustrations from "Gentle" ("Snill", 2001) and "Good Night, Night" ("God natt, natt", 2009) are shown at an exhibition at Hå Gamle Prestegard, Jæren, Norway from September to October 2010.
Fra 4. september til 17. oktober 2010 viser Hå gamle prestgard på Jæren noen av Svein Nyhus' tegninger i galleriets serie med utstillinger av barnebokillustrasjoner. I et av de minste rommene har kultursenteret lagt fram litt tegneutstyr fra arbeidet med bildeboka «Snill» fra 2001 og hengt opp digitaltrykk og katteskisser fra «God natt, natt» fra 2009.
Svein Nyhus hadde for øvrig en større billedbokutstilling samme sted for nesten ti år siden.
Se også:
• Større illustrasjonsutstilling i Tønsberg 2012
• Kjøp trykk fra «Snill» og «God natt, natt»
30. september 2010
To menn på Jæren
Summary in English: Norwegian illustrator and cartoonist Egil Nyhus and children drawing Captain Sabretooth after Egil's and his twin brother's drawing show at Nærbø, Norway September 11, 2010.
I september var Egil Nyhus og tvillingbroren på Jæren med sin tegneforestilling, blant annet på biblioteket på Nærbø under kulturuka i Hå. Etter den tre kvarter lange forestillingen tegnet Norges fremste Kaptein Sabeltann-illustratør sjørøveren på brødrenes tusjtavle - og lot publikum få slippe til med sine egne versjoner. Det ble et populært ekstranummer. Selv om kunstneren med det uvanlig detaljerte kaptein-portrettet (bildet nederst til høyre) fikk svart tusj på trøya.
I september var Egil Nyhus og tvillingbroren på Jæren med sin tegneforestilling, blant annet på biblioteket på Nærbø under kulturuka i Hå. Etter den tre kvarter lange forestillingen tegnet Norges fremste Kaptein Sabeltann-illustratør sjørøveren på brødrenes tusjtavle - og lot publikum få slippe til med sine egne versjoner. Det ble et populært ekstranummer. Selv om kunstneren med det uvanlig detaljerte kaptein-portrettet (bildet nederst til høyre) fikk svart tusj på trøya.
29. september 2010
To menn i Indre Telemark
Summary in English: Snapshots of Norwegian twin brothers and illustrators Svein and Egil Nyhus touring schools in Telemark, Norway with their drawing show for children: 1. Mr S. Nyhus presenting wildlife of the region ; 2. At "Vinjehuset" in Åmot with Aasmund Olavsson Vinje, Tarjei Vesaas and Halldis Moren Vesaas; 3. Mr S. Nyhus sleeping in a lunch break after a night's hard work.
I september og oktober 2010 besøker tegnerne Svein og Egil Nyhus barneskoler i naturskjønne indre Telemark med tegneforestillinga «To menn og en tavle». Bildene under er fra noen av stedene på turnéruta, blant annet pauser uten publikum.
1. Nissedal
Svein Nyhus presenterer flora og fauna ved Nisser og Vrådal hotell.
2. Vinjehuset
Imponerende kultur- og idrettshus i rik kraftkommune med liten befolkning, der tvillingbrødrene følte seg riktig hjemme, særlig under kolossalportrettene av forfatterkollegaene Aasmund, Tarjei og Halldis. Svein til høyre med alpelue, kraftvann og fruktfat. Etterpå var det varm fisk til alle.
3. Sauland skule
Svein drømmer seg bort på verdens tjukkeste madrass etter en søvnløs arbeidsnatt på Tuddal høyfjellshotell.
Se også:
• Mer moro i Telemark
I september og oktober 2010 besøker tegnerne Svein og Egil Nyhus barneskoler i naturskjønne indre Telemark med tegneforestillinga «To menn og en tavle». Bildene under er fra noen av stedene på turnéruta, blant annet pauser uten publikum.
1. Nissedal
Svein Nyhus presenterer flora og fauna ved Nisser og Vrådal hotell.
2. Vinjehuset
Imponerende kultur- og idrettshus i rik kraftkommune med liten befolkning, der tvillingbrødrene følte seg riktig hjemme, særlig under kolossalportrettene av forfatterkollegaene Aasmund, Tarjei og Halldis. Svein til høyre med alpelue, kraftvann og fruktfat. Etterpå var det varm fisk til alle.
3. Sauland skule
Svein drømmer seg bort på verdens tjukkeste madrass etter en søvnløs arbeidsnatt på Tuddal høyfjellshotell.
Se også:
• Mer moro i Telemark
«Bildebokskolen» 45 / Fra idé til bok 6: Raske skisser - langsom bearbeiding
Summary in English: Picture Book Class # 45: Rough sketches as book illustrations. Norwegian illustrator/writer Svein Nyhus' children's book "Things That Are" ("Sånt som er", 2010) is "a playful and philosophical picture book about existential questions for children of alle ages". The story is about little Eli collecting things so she can build a world. The book is illustrated with full page drawings on the left hand pages and plates with small drawings on the right hand pages. The drawing technique is mainly brush pen with black ink and colouring in Photoshop; although the method is quick and simple, the digital editing process after drawing the pieces became quite time consuming.
Bildeboka mi «Sånt som er», med utgivelse omkring 1. november 2010, handler om lille Eli som samler på alt for å kunne bygge en verden. Historien er kort og tegningene enkle og skisseprega. Hovedfortellinga er gjengitt på sidene til venstre; på høyresidene er det plansjer med småtegninger. Illustrasjonene er stort sett tegna med svart tusjpensel, og alt er fargelagt i Photoshop. I dette blogginnlegget forteller jeg om teknikken og tegnestilen som er mye grovere og røffere enn i de finpussa blyanttegningene jeg har brukt i andre bøker.
Allerede før jeg visste hva boka skulle handle om, hadde jeg bestemt meg for å lage en plansje-bok og å bruke raske småskisser. Jeg ville også prøve mer av tusjteknikken jeg brukte i Gro Dahles «God natt, natt» fra 2009. Jeg liker både kluss og kontroll, men ville altså teste ut en mer ekspressiv og sleivete stil. Tanken var at når motivet er enkelt, blir ofte ideen klarere, uttrykket mer slående og det blir lettere å oppfatte innholdet fort. Jeg tenkte dessuten at uprentensiøse rabletegninger ville gjøre et sært, litt seriøst billedbokprosjekt lettere og mindre høytidelig.
Jeg trodde også at tegnemetoden ville være lettvint og rask. Men der tok jeg feil. Tegnearbeidet gikk veldig fort, men bearbeidinga etterpå tok ekstremt lang tid. Det skyldtes ikke minst at det ble tusenvis av småtegninger jeg måtte vurdere, skanne inn og så justere i flere omganger. Når antallet er så stort, blir noen ekstra minutter per bit til timer og dager sammenlagt. Prosjektet ble derfor forsinka med seks uker i forhold til avtalt leveringsfrist. Heldigvis var redaktørene på bokforlaget tålmodige og forståelsesfulle. Og familien min holdt ut. Ja, stakkars dem.
1. Etter at grovmanus og hovedinnholdet i boka var klart, tegna jeg en haug raske småtegninger. Istedenfor å planlegge hvert motiv nøye og bruke lang tid på å reintegne detaljerte skisser pent og riktig, lagde jeg mange tegninger veldig fort, ofte som ulike varianter av det samme motivet. Deretter kunne jeg plukke ut den versjonen jeg syntes ble best. Det var ikke sjelden det aller første, tilfeldige forsøket som bare var skribla ned for at jeg skulle huske idéen.
Bildet viser tegneredskap (festa med upraktiske snorer til beltet): tusjpensel(med svart blekk i skaftet), svart kulepenn, svart fargeblyant (til skyggelegging) og saks. I handa har jeg vann for å slukke tørsten på det kokvarme arbeidsrommet.
2. Selve tegnearbeidet tok høyst et par minutter per tegning. Men bearbeidninga etterpå var svært tidkrevende og nokså forvirrende: jeg måtte grovsortere og velge ut ett motiv blant mange like, skanne inn alt riktig, retusjere og justere, velge ut enda en gang, tilpasse tegningene pent til hverandre på plansjesida og til sist tekste og fargelegge alt.
Bildet viser hvordan jeg velger ut, flytter og skalerer enkelttegninger i Photoshop.
3. Ferdig oppslag (dobbeltside) med tegninger, farger og tekst på plass. Som vanlig har jeg tviholdt på tydelige hovedgrep gjennom hele boka og forsøkt å være konsekvent. Jeg har for eksempel plassert selve historien på venstresidene og satt plansjene til høyre. Jeg har også begrensa paletten til fem brukne grunnfarger sammen med svart strek, Det gir en ryddig helhet. Stram kontroll kombinert med fri strek gir dessuten en bredde i uttrykket som jeg liker.
Med stort og smått har jeg sikkert hatt over et par tusen biter å forholde meg til. Noen av tegningene jeg ikke brukte, samla jeg som dekor på satspapiret aller først og sist i boka.
I ettertid ser jeg at jeg kunne ha tegna enda mye enklere og mer naivistisk, for eksempel som dansken Egon Mathiesen, eller vilt og fritt som Per Dybvig. Motsatt kunne jeg valgt mer raffinerte farger og et mer tiltalende grafisk uttrykk. Men det får bli en annen gang. Hvis jeg orker. For det er tungt å tegne og tøyse med tida.
Aller sist: Mange kunstnere strever etter å finne tilbake til spontaniteten, leken og nærværet i tidlige barnetegninger. Det skal gi et ektere, ærligere og mer levende uttrykk. Kanskje det er det jeg har prøvd på her? Uansett har jeg nok etter fattig evne forsøkt å antyde små barns alvorlige livsapetitt og fordomsfrie nysgjerrighet, både i tegningene og teksten. Jeg oppnådde også flere minutter av behagelig flyt-opplevelser under tegnearbeidet. Det er en tilstand av lykkelig, ubevisst tilstedeværelse, for eksempel når en koser seg eller gjør noe uten å tenke, men glemmer tid og sted - og seg sjøl. Men stort sett har jeg grubla og reflektert og analysert. I en kamp mot klokka og kalenderen.
Se også:
• Mer om tusj og photoshop
• Mer om kontroll og kluss i tegninger
• Undertekst og antydninger i «Sånt som er»
• Plansjeformen kom først i «Sånt som er»
• Katalog-presentasjon av «Sånt som er»
• Løft i «Sånt som er»
Bildeboka mi «Sånt som er», med utgivelse omkring 1. november 2010, handler om lille Eli som samler på alt for å kunne bygge en verden. Historien er kort og tegningene enkle og skisseprega. Hovedfortellinga er gjengitt på sidene til venstre; på høyresidene er det plansjer med småtegninger. Illustrasjonene er stort sett tegna med svart tusjpensel, og alt er fargelagt i Photoshop. I dette blogginnlegget forteller jeg om teknikken og tegnestilen som er mye grovere og røffere enn i de finpussa blyanttegningene jeg har brukt i andre bøker.
Allerede før jeg visste hva boka skulle handle om, hadde jeg bestemt meg for å lage en plansje-bok og å bruke raske småskisser. Jeg ville også prøve mer av tusjteknikken jeg brukte i Gro Dahles «God natt, natt» fra 2009. Jeg liker både kluss og kontroll, men ville altså teste ut en mer ekspressiv og sleivete stil. Tanken var at når motivet er enkelt, blir ofte ideen klarere, uttrykket mer slående og det blir lettere å oppfatte innholdet fort. Jeg tenkte dessuten at uprentensiøse rabletegninger ville gjøre et sært, litt seriøst billedbokprosjekt lettere og mindre høytidelig.
Jeg trodde også at tegnemetoden ville være lettvint og rask. Men der tok jeg feil. Tegnearbeidet gikk veldig fort, men bearbeidinga etterpå tok ekstremt lang tid. Det skyldtes ikke minst at det ble tusenvis av småtegninger jeg måtte vurdere, skanne inn og så justere i flere omganger. Når antallet er så stort, blir noen ekstra minutter per bit til timer og dager sammenlagt. Prosjektet ble derfor forsinka med seks uker i forhold til avtalt leveringsfrist. Heldigvis var redaktørene på bokforlaget tålmodige og forståelsesfulle. Og familien min holdt ut. Ja, stakkars dem.
1. Etter at grovmanus og hovedinnholdet i boka var klart, tegna jeg en haug raske småtegninger. Istedenfor å planlegge hvert motiv nøye og bruke lang tid på å reintegne detaljerte skisser pent og riktig, lagde jeg mange tegninger veldig fort, ofte som ulike varianter av det samme motivet. Deretter kunne jeg plukke ut den versjonen jeg syntes ble best. Det var ikke sjelden det aller første, tilfeldige forsøket som bare var skribla ned for at jeg skulle huske idéen.
Bildet viser tegneredskap (festa med upraktiske snorer til beltet): tusjpensel(med svart blekk i skaftet), svart kulepenn, svart fargeblyant (til skyggelegging) og saks. I handa har jeg vann for å slukke tørsten på det kokvarme arbeidsrommet.
2. Selve tegnearbeidet tok høyst et par minutter per tegning. Men bearbeidninga etterpå var svært tidkrevende og nokså forvirrende: jeg måtte grovsortere og velge ut ett motiv blant mange like, skanne inn alt riktig, retusjere og justere, velge ut enda en gang, tilpasse tegningene pent til hverandre på plansjesida og til sist tekste og fargelegge alt.
Bildet viser hvordan jeg velger ut, flytter og skalerer enkelttegninger i Photoshop.
3. Ferdig oppslag (dobbeltside) med tegninger, farger og tekst på plass. Som vanlig har jeg tviholdt på tydelige hovedgrep gjennom hele boka og forsøkt å være konsekvent. Jeg har for eksempel plassert selve historien på venstresidene og satt plansjene til høyre. Jeg har også begrensa paletten til fem brukne grunnfarger sammen med svart strek, Det gir en ryddig helhet. Stram kontroll kombinert med fri strek gir dessuten en bredde i uttrykket som jeg liker.
Med stort og smått har jeg sikkert hatt over et par tusen biter å forholde meg til. Noen av tegningene jeg ikke brukte, samla jeg som dekor på satspapiret aller først og sist i boka.
I ettertid ser jeg at jeg kunne ha tegna enda mye enklere og mer naivistisk, for eksempel som dansken Egon Mathiesen, eller vilt og fritt som Per Dybvig. Motsatt kunne jeg valgt mer raffinerte farger og et mer tiltalende grafisk uttrykk. Men det får bli en annen gang. Hvis jeg orker. For det er tungt å tegne og tøyse med tida.
Aller sist: Mange kunstnere strever etter å finne tilbake til spontaniteten, leken og nærværet i tidlige barnetegninger. Det skal gi et ektere, ærligere og mer levende uttrykk. Kanskje det er det jeg har prøvd på her? Uansett har jeg nok etter fattig evne forsøkt å antyde små barns alvorlige livsapetitt og fordomsfrie nysgjerrighet, både i tegningene og teksten. Jeg oppnådde også flere minutter av behagelig flyt-opplevelser under tegnearbeidet. Det er en tilstand av lykkelig, ubevisst tilstedeværelse, for eksempel når en koser seg eller gjør noe uten å tenke, men glemmer tid og sted - og seg sjøl. Men stort sett har jeg grubla og reflektert og analysert. I en kamp mot klokka og kalenderen.
Se også:
• Mer om tusj og photoshop
• Mer om kontroll og kluss i tegninger
• Undertekst og antydninger i «Sånt som er»
• Plansjeformen kom først i «Sånt som er»
• Katalog-presentasjon av «Sånt som er»
• Løft i «Sånt som er»
28. september 2010
Kunstnerportrett
Summary in English: A table cloth sketch made by Norwegian artist Anders Kaardahl after a restaurant visit, portraiting colleague Svein Nyhus. The hand belongs to yet another illustrator, Åshild Irgens.
17. september møttes en del illustratører og barnebokforfattere som hadde besøkt barnebokmessa i Bologna i vår. Møtestedet var en finere italiensk restaurant i Oslo, og da gildet var over og regningen skulle betales, dukket dette skøyeraktige portrettet av tegneren Svein Nyhus opp på duken. Tegningen viser Nyhus som selvsikkert presenterer gjestene rundt bordet. Mesteren bak kunstverket er ingen ringere enn illustratørveteran og tohåndstegner Anders Kaardahl fra Horten. Hånden, som tilfeldigvis lurte seg med på bildet, tilhører enda en tegner, nemlig Åshild Irgens.
Nyhus spiste for øvrig «Pizza med venner fra havet«. Den var rund. Det var ellers mye fyll.
17. september møttes en del illustratører og barnebokforfattere som hadde besøkt barnebokmessa i Bologna i vår. Møtestedet var en finere italiensk restaurant i Oslo, og da gildet var over og regningen skulle betales, dukket dette skøyeraktige portrettet av tegneren Svein Nyhus opp på duken. Tegningen viser Nyhus som selvsikkert presenterer gjestene rundt bordet. Mesteren bak kunstverket er ingen ringere enn illustratørveteran og tohåndstegner Anders Kaardahl fra Horten. Hånden, som tilfeldigvis lurte seg med på bildet, tilhører enda en tegner, nemlig Åshild Irgens.
Nyhus spiste for øvrig «Pizza med venner fra havet«. Den var rund. Det var ellers mye fyll.
27. september 2010
«Bildebokskolen» 44:
«Sånt som er» - katalog-presentasjon og ferdig bok
Summary in English: Picture Book Class # 44: Catalogue presentation vs. final book. Norwegian illustrator/writer Svein Nyhus' new children's book "Things That Are" ("Sånt som er") will be released late October 2010. According to the publishers it's "a playful and philosophical picture book about existential questions for children of alle ages". The book tells the simple story of little Eli collecting "things that are" for her suitcase, illustrated with plates of things from different categories. The drawing technique is brush pen with black ink, ballpoint pens and black pencil, with colouring in Photoshop. The first group of images below (1) shows early versions of (a) front cover, (b) the first spread, and (c) back cover as presented on the Internet and in catalogues. The next group of images (2) shows updated versions of the same as they will be printed in the book.
Sist i oktober kommer jeg med en ny billedbok. Den heter «Sånt som er» og er ifølge Gyldendal forlag «en bok i Nyhus’ beste tradisjon: dyp klokskap om verden og livet, formidlet klart, underholdende og vakkert.» Boka handler om Eli som samler på «sånt som er» i kofferten sin, og alle dobbeltsidene i boka har en plansje av småtegninger på høyre side. Illustrasjonene er enkle, raske og nesten slurvete. De er tegna med svart tusjpensel og fargelagt på datamaskin som i «God natt, natt» fra 2009, men denne gangen har jeg også brukt kulepenner, svart fargeblyant og litt flere farger.
Arbeidet med «Sånt som er» har vært overraskende tidkrevende og ganske utmattende. Jeg var usikker på formen og innholdet, nølte for lenge med å komme ordentlig i gang i forhold til leveringsfristen i august, og bomma totalt på hvor lang tid tegneteknikken, som er nokså ny for meg, ville kreve. Prosjektet vokste og vokste med flere tusen små biter, og utgivelsen er dessverre blitt forsinka med seks uker. Men nå er endelig alt levert til et uvanlig tålmodig forlag, og ingenting kan forandres mer.
Denne boka har nemlig blitt annerledes enn jeg planla tidligere i år. Det skal jeg vise her.
1. Katalogpresentasjon (prøvetegninger fra januar 2010 )
I januar 2010 sendte jeg og forlaget prøvetegninger til en søknad om utgivelsesstøtte fra Norsk kulturråd. Da var teksten og innholdet ganske klart. Eksemplene under viser:
a. Forside (med hovedpersonen Eli og eksempler fra plansjetegningene i boka)
b. Første dobbeltside (med åpningsteksten)
c. Møtet mellom Eli og mamma(baksida)
Forlaget presenterer boka med disse tidlige prøvetegningene i de trykte katalogene sine (men har oppdatert nett-presentasjonen). Også mange nettbokhandlere viser forsida over, til og med under arbeidstittelen «Alt som er». Men disse tegningene likner ikke på den ferdige boka. I vår kom nemlig Åshild Kanstad Johnsens fine «Kubbe lager museum», en bildebok med store tegninger av saker og ting som kan minne om plansjene mine. Jeg måtte derfor gi min egen bok et tydeligere særpreg og forandra ganske mye. Blant annet hjalp kona mi meg med å velge ut hvilke av alle ideene jeg skulle beholde, og å lage en reinere historie og tydeligere opplegg enn jeg først hadde tenkt.
2. Ferdig bok (utgivelse i oktober 2010)
Det nye manuset som oppstod i løpet av arbeidet i sommer, har enda større tolkningsrom enn det første. Ja, hvis punktene og innspillene mine kan pirre leserens fantasi og kanskje få noen til å tenke en ny tanke, er det bra. Fortellinga nå har dessuten symboler og detaljer som likner enda mer på en skapelsesberetning enn tidligere.
Bildene under viser (som over):
a. Forside (med motiv fra en scene inne i boka)
b. Første dobbeltside (med åpningsteksten)
c. Møtet mellom Eli og Mor
Jeg håper at boka har blitt litt rar og samtidig lett å forstå.
Andre blogginnlegg om «Sånt som er»:
• Undertekst og antydninger
• Plansjeformen kom først
• Raske småtegninger, men tidkrevende bearbeiding
• Løft i skjønnlitterære prosjekter og tekster
Sist i oktober kommer jeg med en ny billedbok. Den heter «Sånt som er» og er ifølge Gyldendal forlag «en bok i Nyhus’ beste tradisjon: dyp klokskap om verden og livet, formidlet klart, underholdende og vakkert.» Boka handler om Eli som samler på «sånt som er» i kofferten sin, og alle dobbeltsidene i boka har en plansje av småtegninger på høyre side. Illustrasjonene er enkle, raske og nesten slurvete. De er tegna med svart tusjpensel og fargelagt på datamaskin som i «God natt, natt» fra 2009, men denne gangen har jeg også brukt kulepenner, svart fargeblyant og litt flere farger.
Arbeidet med «Sånt som er» har vært overraskende tidkrevende og ganske utmattende. Jeg var usikker på formen og innholdet, nølte for lenge med å komme ordentlig i gang i forhold til leveringsfristen i august, og bomma totalt på hvor lang tid tegneteknikken, som er nokså ny for meg, ville kreve. Prosjektet vokste og vokste med flere tusen små biter, og utgivelsen er dessverre blitt forsinka med seks uker. Men nå er endelig alt levert til et uvanlig tålmodig forlag, og ingenting kan forandres mer.
Denne boka har nemlig blitt annerledes enn jeg planla tidligere i år. Det skal jeg vise her.
1. Katalogpresentasjon (prøvetegninger fra januar 2010 )
I januar 2010 sendte jeg og forlaget prøvetegninger til en søknad om utgivelsesstøtte fra Norsk kulturråd. Da var teksten og innholdet ganske klart. Eksemplene under viser:
a. Forside (med hovedpersonen Eli og eksempler fra plansjetegningene i boka)
b. Første dobbeltside (med åpningsteksten)
c. Møtet mellom Eli og mamma(baksida)
Forlaget presenterer boka med disse tidlige prøvetegningene i de trykte katalogene sine (men har oppdatert nett-presentasjonen). Også mange nettbokhandlere viser forsida over, til og med under arbeidstittelen «Alt som er». Men disse tegningene likner ikke på den ferdige boka. I vår kom nemlig Åshild Kanstad Johnsens fine «Kubbe lager museum», en bildebok med store tegninger av saker og ting som kan minne om plansjene mine. Jeg måtte derfor gi min egen bok et tydeligere særpreg og forandra ganske mye. Blant annet hjalp kona mi meg med å velge ut hvilke av alle ideene jeg skulle beholde, og å lage en reinere historie og tydeligere opplegg enn jeg først hadde tenkt.
2. Ferdig bok (utgivelse i oktober 2010)
Det nye manuset som oppstod i løpet av arbeidet i sommer, har enda større tolkningsrom enn det første. Ja, hvis punktene og innspillene mine kan pirre leserens fantasi og kanskje få noen til å tenke en ny tanke, er det bra. Fortellinga nå har dessuten symboler og detaljer som likner enda mer på en skapelsesberetning enn tidligere.
Bildene under viser (som over):
a. Forside (med motiv fra en scene inne i boka)
b. Første dobbeltside (med åpningsteksten)
c. Møtet mellom Eli og Mor
Jeg håper at boka har blitt litt rar og samtidig lett å forstå.
Andre blogginnlegg om «Sånt som er»:
• Undertekst og antydninger
• Plansjeformen kom først
• Raske småtegninger, men tidkrevende bearbeiding
• Løft i skjønnlitterære prosjekter og tekster
Abonner på:
Innlegg
(
Atom
)