13. august 2009

To menn på tur - reiseminner fra arkivet (2)

Summary in English: Archive pictures of Norwegian twin brothers and illustrators Svein and Egil Nyhus on tour with their children's show: 1. Posing in "the forgiveness room", decorated with Egil's paintings, at "the fairytale school" near Eidsvoll, Norway; 2. Relaxing off stage at a hotel spa in Kragerø, Norway; 3. Behind bars at a school in Telemark, Norway; Bonus/bogus image: On the Moon.

Tvillingbrødrene og tegnerne Svein og Egil Nyhus er stadig på reise med sin utrolige tegneforestilling «To menn og en tavle». Her presenterer vi flere arkivbilder fra deres drømmeturneer til skoler i Telemark og andre steder.

1. To menn på Eventyrskolen (bildet under): Dobbelttegnerne poserer med Henrik Wergeland under åpninga av tilgivelsesrommet på museumsskolen Stein skole sommeren 2008. Rommet er dekorert med Egils figurer og Gro Dahles tekst. Fotograf er Geir Egil Skog fra Romerikes Blad.



2. To menn på spa (under): Egil Nyhus nyter livet mellom vann og ild på Kragerø Spa Resort vinteren 2009. Egil er nesten naken mens Svein er påkledd. Her kan allting skje.



3. To menn i fengsel (under): Egil og Svein i en gymsal i Drangedal i februar 2009. Den ene er innafor, den andre utafor.


Bonusbilde (under): To menn på månen: Få folk, men fantastisk kilometergodtgjørelse. Neste gang satser vi på Mars!

9. august 2009

«Bildebokskolen» 21:
Marmorering av papir

Summary in English:
Picture Book Class #21: Marbleizing paper. Several of Svein Nyhus' illustrations are made as collages with coloured and marbleized papers. Paper marbling is a craft with long traditions, but Svein does it the simple way; He dips plain paper onto thinned oil paint floating on the surface of a thickened water solution. As oil and water don't mix, the result is a monotype with patterns similar to marble. Near the bottom of this blog post there are three book illustrations with marbleized paper in the background. Marbled paper in illustrations may seem trivial and trite, but can also make a pattern of vivid shapes and details that stimulate the imagination of the reader.

Flere av bokillustrasjonene mine er utført som kollasjer av småtegninger og marmorert papir. Teknikken for å lage papir med marmorliknende mønstre bygger på at vann og olje ikke blander seg. Kort sagt er det bare å dryppe oljemaling i et vannbad så det oppstår et overflatemønster, legge et papir oppi og løfte fargene av på det. Forklart mer detaljert foregår det på denne måten:

1. Først lager jeg en blanding av vann og tapetlim i ei bøtte. En kan også bruke flytende tøymykner eller noe annet som gir vannbadet en tjukkere konsistens.

2. Denne blandinga heller jeg i et flatt kar. For å få plass til store papirer, har jeg lagd et kar av en kommodeskuff kledd med en dekningsplast jeg har stifta fast (se karet øverst til venstre i fotografiet under).

3. Deretter tynner jeg ut oljemaling (fra tuber) med løsemiddel til jeg får en fargeblanding som drypper. Det er lurt å lage flere farger i hver sine begre eller glass. Fargene tilpasser jeg til illustrasjonen jeg skal lage.


4. drypper jeg malinga på vannet. Jeg bruker pensel eller plastpipetter som jeg har fått gratis i en hobbybutikk. Oljefargene legger seg som en film på vannet og danner et mønster det er vanskelig å kontrollere. Og nettopp det er hovedpoenget: at mønsteret blir tilfeldig og rikt. Det er likevel mulig å blåse lett på oljefilmen eller tegne forsiktig med et strå for å lage spesielle tegninger. En kan også bruke en grov kam for å lage kammønstre, eller skvette for å lage stenkmønstre. Personlig har jeg ofte valgt lysere farger og mer tilfeldige flekker enn i tradisjonelt dekorpapir.

5. Papiret legges forsiktig, men bestemt ned i fargefilmen slik at hele arket får kontakt uten luftbobler mellom. Jeg griper tak i hjørnene og legger store papirer på plass omtrent som jeg ruller ut et teppe. Papiret løftes opp igjen med det samme. Og vips, så har mønsteret festa seg til arket! Dette går fort. Avtrykket på papiret er et engangstrykk, og det er nødvendig å dryppe farger i vannet for hvert papir en skal dekorere. Vannbadet skifter jeg ut først når det er blitt veldig møkkete eller gått nesten tomt.



6. Deretter henger jeg det våte papiret til tørk på en klessnor.



7. Når papirene har tørka, bruker jeg strykejern for å jevne ut de verste buklene.


8. Bunken med mamorerte papirer blir et varelager jeg kan bruke når jeg skal velge papirbiter til en kollasj.



Jeg har bare brukt vanlig oljemaling og vann, men det finnes mer avanserte oppskrifter, blant annet for vannløselig akrylmaling, og også ferdige marmoreringsfarger som er lettere å bruke. Det er ellers fint å ha god plass til å legge utover ark og til å søle når en jobber. Sjøl har jeg kjøpt store ark billig på et trykkeri, og marmorerer fort uten å tenke så veldig på kvaliteten. Jeg har hatt vannbadet ved dusjen hjemme og brukt den til å skylle vekk tapetlimklumper som setter seg på papiret. Men metoden kan også utføres smått i en isboks. Eller skikkelig grisete utendørs. Det er bare å eksperimentere i vei og leke. Uansett hvordan en gjør det, er det lett og fort å lage intrikate mønstre. Dagen etter har jeg strøket og sortert de tørre papirene.

Ferdige illustrasjoner

Marmorert papir i en illustrasjon kan oppleves som overflatisk pynt og banalt effektmakeri. Men det kan også gi et levende, rikt og detaljert mønster av abstrakte former som kan pirre fantasien. Papiret kan dessuten skape en fin kontrast til andre teksturer, flater og teknikker i bildet. I tegningene under har jeg brukt marmorert papir som bakgrunn. Illustrasjonene er henta fra bildebøkene «Snill» (2001), «Tikk takk, sier Tiden» (2005) og «Håret til mamma» (2007). I den sistnevnte boka skanna jeg inn mønstrene og bearbeida dem videre i et bilderedigeringsprogram. Du kan se andre eksempler her, her og her.



Bonus: Bildet til venstre viser en festlig bieffekt etter noen dager med marmorering og sprutebilder barbeint på badet. Kunst på egne bein. Sånt er gøy.

6. august 2009

«Bildebokskolen» 20:
Forenkling

Summary in English: Picture Book Class #20: Simplification. Two illustrations by Svein Nyhus in different styles and techniques showing the same subject: an elk carrying a child. The first drawing was made 2008 with pencils and photoshop for a swiss magazine focusing on Scandinavian Christmas. The next was made 2009 with brush and ink for a good night book by Gro Dahle. The simplicity and clearity of the second elk makes it more striking than the first. And more "elkish".

I går ble jeg endelig ferdig med illustrasjonene til Gros barnebok «God natt, natt» som kommer i oktober. Her skal jeg bruke en av tegningene derfra i en liten august-leksjon i bildebokskolen. Under viser jeg to illustrasjoner som har (nesten) samme motiv, men er utført i forskjellige tegneteknikker. De synliggjør fordelen med forenkling.

1. Det første bildet forestiller en elg som bærer et barn. Dette er en illustrasjon til et juleeventyr som storebroren min skreiv på bestilling for et sveitsisk reklamemagasin i 2008. Et pussig oppdrag med klare føringer for motiv, stil og formater. Så jeg gjorde så godt jeg kunne, brukte lang tid med blyant på papir og fargelegging i photoshop. Likevel ble resultatet både rotete og stivt. Men kunden var mer enn fornøyd.

2. Elgtegningen til venstre er fra høstens godnattbok. Her brukte jeg svart tusjpensel for å lage et reint og stilisert uttrykk. Det likte jeg bedre. Den nye elgen ble i hvert fall mer elgete enn stakkaren i det sveitsiske bladet. Og med litt fantasi danner de enkle strekene et myr- og skoglandskap som er minst like rikt som vintermotivet over. Dessuten var det moro å få tegne så spontant og slippe pirket. Men jeg måtte prøve noen ganger for å finne den rette slengen. Og jeg retta opp feil i photoshop.

Landskapet og dyret i tegning nummer seks her er forresten stilisert på samme måte.

Se også:
• Forenkling i hustegninger
Kjøp trykk av det enkle elgbildet

6. juli 2009

Bankkort med personlig dekor

Summary in English: When replacing his lost visa card, Norwegian illustrator Svein Nyhus was given the opportunity to decorate a new card with his personal design; an illustration from Nyhus' picture book "Opp og ut" ("Up and Away", 2008).

For noen uker siden mista jeg lommeboka mi. Først tenkte jeg den ville dukke opp av seg sjøl, men til sist måtte jeg rekonstruere alt fra innerst til ytterst. Veldig irriterende og tungvint. Men det ga meg muligheten til å dekorere et nytt bankkort med en tegning fra bildeboka «Opp og ut». Så ble det litt gøy likevel.

På det nye førerkortet mitt får jeg automatisk bilde av et annet kult troll. Det kommer i august.

24. juni 2009

Fra 2D til 3D

Summary in English: Last summer Kaia and Simon Nyhus, Norwegian illustrator Svein Nyhus' daughter and son, then 18 and 19, experimented with 3D versions of simple 2D characters. Their father found the results quite fascinating.

For moro skyld viser vi et lite eksperiment som vår kjære Kaia og vår like kjære Simon foretok sommeren 2008. Da lagde Simon enkle 3D-versjoner av et par av Kaias utallige figurer. Overgangen fra flate drodlerier med tusj på papir til bevegelige figurer i tre dimensjoner gav et interessant resultat. Det fascinerte i hvert fall faren deres.


Nå er Kaia på 19 på vei til Kunsthøgskolen i Oslo, mens Simon på 20 nettopp er ferdig utdanna som 3D-animatør fra Idefagskolen.

22. juni 2009

Bokanmeldelse av svensk «Sinna Mann»

Summary in English: A link to a book review on the Swedish edition of picture book "Sinna Mann" ("Angry Man") by Gro Dahle and Svein Nyhus.

Tidligere i år ble bildeboka «Sinna mann» av Gro Dahle og Svein Nyhus utgitt på svensk. Boka, som har fått tittelen «Den arge», ble nylig anmeldt i Dagens Nyheter.

Vi klarer ikke å la være å gjengi kritikerens konklusjon: «”Den arge” är en rungande befrielsehymn, en självständighetsförklaring av två geniala bilderbokskonstnärer som ser alla människor med stor kärlek.» Det låter fint.

Boka, som første gang kom på norsk i 2003, har også fått en del oppmerksomhet i Norge, både positiv og negativ.

Flere svenske anmeldelser og omtaler:
Dagens Nyheter 26.5.2009
Helsingborgs Dagblad 30.5.2009
Sydsvenskan 10.6.2009
Kommunalarbetarn 21.10.2009
Svensk TV om «Sinna Mann» og andre bildebøker 2010
Svensk radiokritikk av Gro Dahles og Svein Nyhus' bildebøker 2010
Bokomtale i Sverige 2011

Se også:
«Sinna Mann» som dokketeater i Sverige 2013
Blogginnlegg og wikipedia om «Sinna mann»

Pris til animasjonsfilmen «Sinna Mann»

Summary in English: Anita Killi's new animated short "Angry Man" recently won a national prize and is nominated for a second one. The film is based on "Sinna Mann", a children's picture book about domestic violence, written by Gro Dahle and illustrated by Svein Nyhus. Below is a picture from the film showing how the animator used characters from other books illustrated by Nyhus. The book illustration at the bottom is from "Snill" ("Nice").

Under Kortfilmfestivalen i Grimstad nylig mottok regissør og animatør Anita Killi Norsk kortfilmjurys spesialpris for sin filmversjon av bildeboka «Sinna Mann» av Gro Dahle og Svein Nyhus. Killi er samtidig nominert til Amandaprisen for den samme filmen.

Vi gratulerer filmskaperen og presenterer nok et bilde fra den dramatiske tegnefilmen. Animasjonen er utført i klassisk utklipps- og multiplan-teknikk som gir et særlig stofflig og visuelt rikt uttrykk. Motivet her viser dessuten hvordan Anita Killi i sin frie gjendiktning av boka har henta figurer også fra andre bokillustrasjoner av Svein Nyhus. Den tjukke vaktmesterfiguren i filmen er tatt fra bildeboka «Snill» (siste bilde).


Papirbitene i Snill-illustrasjonen over innholder forresten er skjult melding. Men det kan vi skrive om en annen gang.

21. juni 2009

«Bildebokskolen» 19:
Gro Dahles bildebokillustrasjoner 2005

Summary in English:
Picture Book Class # 19: Front cover and two spreads from "Ikke gi opp håpet, Werner" ("Don't Give Up Hope, Werner"), a humourous picture book aimed at adult readers, written and illustrated by Gro Dahle, wife of Svein Nyhus. The illustrations were made as collages of Gro's line art, patterned papers and pictures from old books. The design is simple and naive, yet effective and captivating.

Gro Dahle, vår kjære husdikter, har illustrert et par av sine egne bøker, nemlig barneboka «Emilie og den umulige mamman» fra 1992 og «Ikke gi opp håpet, Werner» fra 2005. Den siste er en bildebok for voksne, «en tegnet fortelling om den alminnelige, men svært uheldige Werner. Så trist, så trist at det nesten blir morsomt.»

Under viser vi et sommerlig innendørsbilde fra Gros arbeid med illustrasjonene til Werner-boka i 2005, og et par oppslag derfra. Forfatteren kombinerte egne strektegninger med figurer og bilder hun fant i gamle bøker. Løsningene var enkle, men effektfulle og varierte, og uttrykket ble sjarmerende naivistisk. Kopiering og liming tok litt tid, men teknikken var likevel ti ganger raskere enn ektemannens prøving og feiling, pirk og plukk. Gros A3-originaler ble gjengitt i ganske liten størrelse i boka.







«Ikke gi opp håpet, Werner» kom forresten på fransk under tittelen «Ne désespère pas, Gilbert » i 2008.

15. juni 2009

Simons 3D-film

Summary in English: A 3D animation made by Simon (son for Norwegian illustrator Svein Nyhus) and three other students from Idefagskolen in Tønsberg, Norway.

Nå har Simon, vår kjære førstefødte, og medstudentene Bjarte Tjeldflåt, Remi Nicolai Robertsen og Einar Næss fra Idefagskolen i Tønsberg endelig fullført årsoppgaven sin - den superproffe 3D-animasjonen «Tutu»:



Vi gratulerer gruppa med vel overstått ti måneders arbeid og sier bare: wow - veldig bra! Her er det morsomme figurer med livaktige bevegelser, særprega miljøer med naturlig lyssetting og teksturering, helhetlig design og harmonisk fargebruk, imponerende kameraføringer, tydelige og varierte bildekomposisjoner, flott rendering, diskret effektbruk og gjennomført comping.

Simon har også lagd en presentasjon av hvordan studentfilmen «Tutu» ble til:

Filmen har forresten fått oppmerksomhet på flere nettsteder: Det store dyret, 3DTotal og CGchannel.

9. juni 2009

En mann på TV

Summary in English: Norwegian caricaturist Egil Nyhus, twin brother of illustrator Svein Nyhus, gives a short interview on Norwegian National Televison June 2009.

Egil Nyhus, den flinke halvparten i «To menn og en tavle», viste fram sine avistegnerferdigheter i et TV-innslag på NRK 9. juni 2009. Tvillingbroren er imponert.

3. juni 2009

Ny teaterplakat

Summary in English: Yet another of Svein Nyhus' posters for an amateur theatre group for children and young people in Tønsberg, Norway. This time it's a play based on different characters from Shakespeare' s world. Her er enda en plakat til en amatørteaterforestilling for barn og ungdom i Tønsberg. Stykket «Mester Willies hemmelighet» er nyskrevet av en ung teaterentusiast og handler om flere av rollefigurene til Shakespeare. Fordi forestillingene skal vises ute i sommerskogen og forteller om papirskikkelser, har jeg forsøkt å gjøre plakattegningen ekstra lys og lett. Ellers håper jeg de barnevennlige detaljene kan forklare deler av stykket for de minste tilskuerne. Plakaten kunne selvfølgelig hatt et mer forlokkende blikkfang og sofistikert stiluttrykk, men jeg tror mylderet av streker og ansikter vekker en viss nysgjerrighet likevel. Dessuten skiller den uprentensiøse tegneteknikken og det levende skriftbildet seg fra vanlige reklameplakater med stram datadesign. Illustrasjon og tekst er for øvrig utført med vanlig grå blyant og fargelagt i photoshop.
Plakattegningen blir også brukt i en fellesannonse for andre lokale Shakespeare-forestillinger i sommer (bildet til høyre). Her har en designer fritt kopiert biter fra originalillustrasjonen og komponert en enklere variant som er lett å lese i liten størrelse. Moro å se hva en kan få til ved hjelp av photoshop og tålmodighet. Se også:Teaterplakater til «Pinocchio» (2007), «Matilda» (2008) og «Jakten på nyresteinen» (2009)Teaterplakat til «Robin Hood» (blyant på kalkérpapir, 2010)Teaterplakat til ungdomsstykket «Nasjonal prøve» (akrylmaling, 2010)

1. juni 2009

Ny missing link!

Summary in English: Like "Ida", a fossil of a primate considered by Norwegian paleontologists to be the famous missing link in the evolution of man, Norwegian illustrator Mr. Nyhus here presents a new sensational finding. This time it's "Egil", a prehistoric frog and a far older missing link, named after the finder's twin brother.

En gruppe fossilforskere presenterte nylig den 47 millioner år gamle apen «Ida» som «the missing link», det vil si det manglende mellomleddet i menneskedyrets utviklingshistorie. I forbindelse med dette avslører Svein Nyhus nå en enda større sensasjon, nemlig urfrosken «Egil», oppkalt etter oppdagerens egen tvillingbror!

»Egil» er et mye tidligere utviklingsledd enn «Ida» og ble funnet på en asfaltflate for to år siden, men har blitt holdt skjult for vitenskapen. Bildene nederst viser den slående likheten mellom «Egil» og en moderne halvape. Halvapen her er for øvrig 47 år, nøyaktig én milliondel av «Idas» alder. Snakk om intelligent design!

For ordens skyld: Munn-til-munn-metoden virka dessverre ikke. «Egil» ble verken levende eller en prins.
Se også:
Å tegne frosk 1970, 2003 og 2008
En slurvefrosk 2010