14. juli 2021

«Relasjoner på godt og vondt» – utklippsfigurer i digital tegneteknikk

Summary in English: Illustrations by Svein Nyhus for a Norwegian 2016 conference on relationships among kindergarten children and adults. Digital cut-outs drawn in Photoshop on a graphic tablet.

Høsten 2015 lagde jeg småtegninger som reklamevignetter for «Relasjoner – på godt og vondt», en konferanse som ble arrangert av Barnehageforum våren 2016.

Jeg brukte tegneskjerm og etterlikna mine egne barnefigurer i en papirklipp-teknikk fra 2009. Jeg ville gjøre det like enkelt og særprega, lage blide og rare figurer som skilte seg ut med uvanlige former, livlig strek og begrensa farger, og som var tydelige.

I et tegneprogram er det enkelt å lage skisser som ser ferdige ut. Ja, på en glatt skjerm ligger alt pent på plass. Og det er enkelt å forandre på ting. Mitt problem med digital tegning blir derfor å begrense meg – og godta at resultatet kanskje ikke blir helt som jeg ønsker. For det er vanskelig å stoppe når det er både angreknapp og uendelig mange forsøk.

Så jeg tegna, testa og tvilte. Jeg klarte ikke å velge og endte opp med mange like småtegninger. Greit nok. Så kunne designeren plukke ut de bitene som passa best.

1. Inspirasjon fra papirfigurer
2. Idéutkast tegna med kulepenn og tusjpensel
3. Tegning med digitalpenn på tegneskjerm
4. «Relasjoner». Ferdige orginaler i Photoshop. Hver enkeltfigur kan brukes som frittstående vignett.


Eksempler på andre uklippsfigurer

1. Tegna på papir
Blyant på kopipapir med farge («De kongelige» 2004 og «Tiden» 2005)
Blyant på papir med farge («Blårollinger» 2006)
Blyant og vannfarger (Tusser og troll 2007)
Grått papir fargelagt digitalt («Lars» 2011-2013)
Med tusjpensel (2012)

2. Tegna på skjerm
Revefigurer (2014)Vestfold-figurer (2014)
Nietzsche (2015)
Gutt og dyr som tisser (2021)
Barn og bøker (2021)

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar