9. januar 2012

«Bildebokskolen» 62:
Mer om kluss og kontroll

Summary in English: Picture Book Class # 62: Illustrations by Svein Nyhus' from his picture book "Up and Away" (original title "Opp og ut", 2008) showing both controlled and casually made effects; the first versions are early test drawings, the next the finished versions as printed in the book. The illustrator used pencil on tracing paper with digital colouring trying to combine a precise, controlled pencil technique with more lively details and contrasts; hair roughly painted with a brush, and backgrounds made of marbleized papers with randomly floating patterns. In 2008 Nyhus also made "Roy", a book with a more sketchy drawing style.

Her er en ny leksjon i «Bildebokskolen», mine tips og tanker til andre tegnere som vil lage bildebøker. Les det den som vil. Uansett: jeg fant noen gamle tegninger og tenkte jeg kunne gjenta litt om kluss og kontroll i illustrasjoner. Jeg liker nemlig både det som er tilfeldig og klussete, og det som er pirkete og kontrollert. Derfor forsøker jeg å lage bilder som kan være flere ting på én gang. Her er eksempler på det.

De første versjonene av motivene under er prøvetegninger til bildeboka «Opp og ut» fra 2008. De neste variantene er de samme motivene sånn de ble i den ferdige boka, altså etter at jeg hadde jobba enda mer med tegningene.



«Opp og ut« handler om en liten, modig snutefigur og en stor, engstelig steinmann som går til havet sammen. Fortellinga kan tolkes som en beskrivelse av motsatte kvaliteter, for eksempel liten og stor, modig og redd – eller kluss og kontroll.

Da jeg skulle illustrere historien, ville jeg kombinere forseggjorte, skyggelagte blyanttegninger med mer tilfeldige, marmorerte bakgrunner. Også håret på hovedpersonen skulle være mer lekent og spontant enn figurene og omgivelsene. På den måten ville jeg gjøre bildene rikere. Jeg ville også understreke forskjellen mellom den lille spretten med hår som vokser vilt og fritt, og den store steinskallen som sitter fast. For det er lettere å vise og fortelle noe når jeg bruker forskjeller og kontraster. Og variasjon skaper spenning.

Likevel har jeg begrensa virkemidlene for å gi boka et tydeligere særpreg. Det betyr at jeg har valgt noen få og tydelige hovedgrep, og holdt meg til dem. Jeg har for eksempel brukt få farger og valgt enkle, nakne motiver. Og teknikken er gjennomført. Da blir uttrykket mer slående, og boka tydeligere og helere. Dermed skiller den seg ut, den blir sett og gjør inntrykk. Håper jeg.

(Mange farger og detaljer er selvsagt også fint til sitt bruk, men grenseløs bruk av alt som går an, kan lett bli rotete, forvirrende og dermed uinteressant. Dessuten: hvis alt er like viktig og like gyldig, blir det rett og slett likegyldig.)





Selve tegneteknikken er grå og oransje blyanter på kalkérpapir fargelagt i photoshop. Jeg lagde mange skisser og prøvde mange teknikker, men endte opp omtrent der jeg begynte. Tre skritt fram og to og et halvt tilbake. Ganske typisk. Men krussedull-krøllene ble altså til sist rødt bustehår malt med pensel. Flammende og spirende. Spor av levende liv. Det er jeg glad for.

PS. Eksemplene her viser også at illustrasjonene både tjener og taper på at jeg tegner noe om igjen. Selv om det bare er små forandringer, taper jeg kvaliteter jeg hadde, og vinner noe nytt. Men jeg skjønner det ikke før jeg ser det. Ja, ja, det skal ikke være lett.

PPS. Og joda, jeg kjenner meg igjen både i den muntre, fryktløse optimisten og den usikre kolossen her. Jeg er begge.

Se også:
Utvikling fra kontroll til kluss
Enda mer om stiv og løs tegnemåte

Dessuten:
Blogginnlegg, forlaget og wikipedia om «Opp og ut»
(og flere bilder fra boka her, her og her)
Kjøp trykk av tegninger fra «Opp og ut»

2 kommentarer :

  1. Hei! Leste nettopp '10 mynter av gull' til datteren min, og ble så inspirert av tegningene dine! Spennende å lese bloggen din og om teknikkene dine innenfor det å være barnebokillustratør! fortiden jobber jeg med et lite bokprosjekt til datteren min sin 3 årsdag - så her var det virkelig mye inspirasjon å hente.
    Mine illustrasjoner er foreløpig kun pennetegninger. Vil gjerne tilføye farge, men tenker at dette er noe som best lar seg gjøre med photoshop - et progam jeg ikke mestrer.
    Som arkitektstudent får jeg etterhvert en del innføringer i forskjellige programmer, så da blir det kanskje farge etterhvert ;)

    Uansett spennende å lese bloggen din! - det vil jeg fortsette med.

    Hilsen Vilde

    SvarSlett
  2. Hei, Vilde!

    Så fint at du likte «10 mynter av gull»! Men boka er ikke illustrert av meg, men av tvillingbroren min Egil, som også er illustratør. Joda, det er lett å blande oss - det utnytter vi faktisk i tegneforestillinga «To menn og en tavle». Egil er rågod på Sabeltann-illustrasjoner, men tegner mest karikaturer for Romerikes Blad. Ja, i vår vant han en internasjonal pris for «Verdens beste karikatur». Det var velfortjent.

    Forstår at du gjerne vil bruke Photoshop i fargelegging, men det er selvsagt ikke noe i veien for å bruke fargeblyanter, maling, tusjer eller andre manuelle teknikker. Hvorfor skulle det være det? Digitale hjelpemidler gir god kontroll og mange effekter, og metoden er reinslig, men resultatet kan bli så teknisk «perfekt» og feilfritt at det blir kjedelig, fattig, sterilt og dødt hvis en ikke passer seg. Så se opp.

    Lykke til med barn og bok og studier og sommer og tegning og alt sammen!

    Svein

    SvarSlett