7. april 2015

Flid

Summary in English: A decorative caricature of a Norwegian Air Force officer drawn by Svein Nyhus as a personal farewell gift. The drawing was made in Photoshop on a Cintiq, with paint style brushes and simple colouring. The image was finally printed as a giclee in A2 size. The first sketch was made by the customer. The process towards the final art work took a few days of testing, but the finished illustration clearly shows that spending time often will make the result more appealing.

Karikaturtegningen under følger en oppskrift jeg har brukt i tulleportretter før. Formene er fortegna slik jeg liker, og det er et mylder av visualiserte stikkord. Komposisjonen er en lek med tydelige detaljer pent oppstilt på A3-formatet, sammenpressa og nesten uten overlapping. Men denne gangen er teknikken heldigital: Alt er tegnemalt, klipt ut, plassert og fargelagt direkte i Photoshop ved hjelp av en Cintiq (tegneskjerm med digital penn).

NB! En kan lage illustrasjoner ved hjelp av datautstyr på mange, mange måter. Her viser jeg bare min vri.

Motivet ble bestemt av kunden. Dette er en personlig avskjedsgave, både høytidelig og uhøytidelig, der jeg har henta inspirasjon fra Luftforsvarets emblem og farger.

Hele arbeidet fra først til sist tok nok bortimot tre arbeidsdager. Jeg måtte finne underlagsfotografier og posisjonere detaljene i en nøyaktig konstruert strekskisse basert på oppdragsgiverens ønsker og utkast. Deretter brukte jeg flere timer på å reintegne motivet, jeg gikk til og fra og kjærtegna bitene mange ganger i en litt tungvint digitalteknikk. Til slutt printa jeg ut bildet som et kunsttrykk i A2-størrelse. Jobben var ikke så vanskelig, men tok altså uvanlig lang tid. Heldigvis orker jeg å prøve meg fram til jeg er fornøyd. Og jeg hadde råd og anledning til å pusle med dette uten å se på klokka.

Ja, flid og utholdenhet kan skape et forseggjort uttrykk som virker imponerende i seg sjøl. Dessuten er tæl, det vil si viljen og evnen til å stå på og gjennomføre noe, det viktigste i nesten alle typer arbeid. Det kan være en trøst for dem som syns de jobber for sakte og ting går for treigt. Så ikke gi opp.



Alle teknikker og arbeidsmåter har selvsagt sine egne særtrekk og fordeler. Grundighet og digital kontroll kan gi et gjennomarbeida og tilsynelatende feilfritt resultat som her. Raskere og anloge metoder gir andre effekter, friskere og djervere kanskje, med et mer luftig, levende og spontant uttrykk der en ser tydeligere spor av menneske og materialer. Ok. Så får jeg teste noe sånt neste gang.

Se også:
• Karikaturer i blyant og Photoshop 2009, 2010, 2011, 2012 og 2013
Forseggjort portrett i samme digitalteknikk 2015

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar