13. september 2011

My Favorite War

Summary in English: Preliminary concept sketches by Norwegian illustrator Svein Nyhus for "My Favorite War", a prospective animated documentary by Ilze Burkovska Jacobsen. The film will deal with Ilze's childhood in communist Latvia and the country's post-war propaganda and falsification of history. N.B. In spite of the visual technique and motives, this will not be a children's film.

Her viser jeg fem tidlige prøvetegninger fra januar 2011 til Ilze Burkowska Jacobsens planlagte «My Favorite War», en animert dokumentarfilm om Ilzes oppvekst i det kommunistiske Latvia og myndighetenes og de voksnes løgnaktige etterkrigspropaganda.

Det er moro å få tegne soldater og uniformer på en ekspressiv og karikert måte, men skummelt å kanskje måtte jobbe med sånt som jeg ikke kan i det hele tatt. Den som lever får se. Et forprosjekt til filmen har i hvert fall fått støtte fra EU. Det er antakelig hyggelig.

Og forresten: Selv om filmen kommer til å handle mye om barns verden, er dette ikke en barnefilm. «My Favorite War« blir tvertimot en tankevekkende historie om forførerisk krigsromantikk og et folks lidelse, om bedrag og fortielse.

Tegneteknikken i bildene her er en blanding av tusjpensel, blyant på kalkérpapir og kollasj av papirbiter, alt fargelagt og bearbeida med Photoshop på datamaskin.





PS. Det grove, ruskete og grå-brune uttrykket her minner mye om illustrasjonene mine i «Roy», ei bildebok om en død hund. Ellers et par detaljer: På fotografiet her ser du hvordan jeg brukte svart akrylfarge for å male den kjempestore skya i bildet med den røde gutten. Og her kan du lese om den populære tanksen «RUDY» i bildet med barna med flagg.

Se også:
Mye eldre soldattegninger
Figurtegninger halvannet år etterpå
Og digitale figurtegninger enda seinere

3 kommentarer :

  1. "Det er antakelig hyggelig." Hihi, du er nå deg selv lik, Svein. Jeg vil si at det ER hyggelig og by the way, jeg gleder meg til å se mer, for det håper jeg blir mulig en eller annen gang. Ser veldig spennende ut! (Til tross for tittelen og at jeg ikke egentlig ikke er hoppende jublende begeistret for war og soldater og uniformer og sånn og sånn …) Og forresten, creepy omslag/tittelside/plakat!

    SvarSlett
  2. Jeg er, som du kanskje skjønner, usikker på det jeg er usikker på.

    SvarSlett
  3. Ja, man er gjerne det. Men jeg har troen på dette, åkkesom!

    SvarSlett