19. desember 2010

Teaterplakat til «Nasjonal prøve»

Summary in English: A theatrical poster made by Norwegian illustrator Svein Nyhus for "Nasjonal prøve" ("National test"), a play performed by a local amateur theatre group for youths. Other posters for this group are shown here, here and here. Jeg har tidligere vist teaterplakater jeg har tegna til Sjøbodteateret, et barne- og ungdomsteater i Tønsberg. Denne gangen gjelder det en forestilling for ungdomsskolelever, nemlig «Nasjonal prøve» av Maria Tryti Vennerød. Stykket handler om en skoleklasse som skal avholde en nasjonal prøve samtidig som det foregår en massakre på naboskolen. Forestillinga er et slags debatteater om makt, personlige valg og forhold i det norske samfunnet. Etter en del skissering og teknikkprøver, valgte jeg å bruke et flekk-ansikt av våt akrylmaling som plakatillustrasjon:
På den ferdige plakaten til venstre har jeg lekt videre med malingflekken i photoshop for å lage et grafisk uttrykk. Jeg har ennå ikke sett skuespillet, som har premiere først i januar 2011, men det skal visstnok bli et psykologisk drama i en karikert, stilisert form, og med en viss kunstnerisk ambisjon. Det har jeg forsøkt å vise på plakaten. Fordi stykket delvis handler om ekstremistisk politikk, har jeg dessuten etterlikna den ekspresjonistiske plakatstilen fra mellomkrigstida. Og fordi tittelen stort sett forklarer seg sjøl, har jeg ikke trengt å tegne skuespillere eller viktige gjenstander. Tvertimot passer det enkle uttrykket godt til den planlagte scenografien; scenerommet blir helt nakent og uten rekvisitter, bare fylt av skuespillerne utkledt i svart, hvitt og litt rødt. Bokstavene er skrevet med tusjpensel og spritpenn.
Se også:Teaterplakater til «Pinocchio» (2007), «Matilda» (2008) og «Jakten på nyresteinen» (2009)Teaterplakat til «Mester Willys hemmelighet» (blyant og photoshop, 2009)Teaterplakat til «Robin Hood» (blyant på kalkérpapir, 2010)

4 kommentarer :

  1. Skjønner du er pålagt å ha med diverse logoer rundt omkring selv om det blir masete og stygt., Ser nå at du rydda i dem til slutt. Og vips forstyrrer de ikke hovedbildet lenger.
    Bra.

    SvarSlett
  2. Trenger ikke bli stygt. Jeg bruker bare ikke nok krefter på å plassere bitene ryddig i et klart hierarki.

    SvarSlett
  3. Ser skummelt ut med det malingsglasset rett oppå mac´en du:)

    Eg fekk litt sånn svartedauen kjensle. (sjølv om eg eigentleg ikkje kan skryta på meg noko som har med den å gjera i det heile)

    Likte veldig godt utrykket!

    -Anna

    SvarSlett