16. februar 2009

Illustratørrelikvie?

Summary in English: Orthopedic cast for Norwegian illustrator Svein Nyhus' artist hand decorated with autographs from colleagues 2009.

På 47-årsdagen 23. januar fikk jeg gips på tegner- og forfatterhanda mi for andre gang på halvannet år (nå knakk jeg triquetrum, pyramidebeinet i handrota, forrige gang gjaldt det femte metacarp, det ytterste mellomhandsbeinet).

Gipsen ble dekorert med autografene til noen av Norges betydeligste illustratører og barnebokfolk (fra Norsk barnebokinstitutts Doktorenes dag 29. januar og Grafills Grilldager 7.-8. februar). Jeg planla først å donere gipsstykket til barnebokinstituttet som en relikvie fra en gullalder i norsk billedbokhistorie, men ga opp prosjektet. Ikke er jeg noen helgen, og enkelte av navnetrekkene er nesten helt slitt av, deriblant fra Kari Grossmann, Hilde Kramer, Bo Gaustad og en jeg nesten ikke kan lese. Men bildene ble greie nok.

Dagens visdomsord: Alt er forgjengelig. Og gå forsiktig.



Se også:
Gipsen og andre tegnerrelikvier utstilt i 2012

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar