14. januar 2021

Ser du sitatet fra Bertheussen-saken?

Summary in English: "Steder å tisse" (English: 'Places to pee'), a new picture book by Svein Nyhus will be released in January 2021.


Fredag 15. januar 2021 faller dommen i Bertheussen-saken, den om truslene mot justisminister Tor Mikkel Wara. 21. januar kommer «Steder å tisse», barneboka som ble nevnt i diskusjonen om tissing og pissing i retten i høst. Da faller dommen over boka, og altså om en mann kan skrive «tisse» istedenfor «pisse».

I en av illustrasjonene i boka, den store brannmanntegningen under, har jeg skjult en hilsen til partene i saken. Ser du hvor?

(Oppdatering 15. januar: Tingrettens avgjørelse i straffesaken.)
Motivet likner på en illustrasjon fra «Verden har ingen hjørner» fra 1999, og en fra «Dragen» 2018. For tjue år siden brukte jeg blyant og vannfarger. Den teknikken gir finere nyanser og mer stofflighet enn i datamaleriene, men også mindre kontroll.

Da jeg finpussa bildene til «Steder å tisse» i høst, tegna jeg i tillegg et løst munnbind på brannmannen. Også hovedpersonen fikk ansiktsbind i en vignett.

Når jeg lager bilder og bøker som skal vare en stund, vil jeg selvfølgelig ikke bygge på noe som blir utdatert for tidlig. Derfor er både sitatet fra rettssaken og munnbindet ubetydelige i det store bildet. Bokstavelig talt. Dette er for de store som følger med i nyhetene, og for dem som liker å studere detaljer.

Og fordi jeg tegner i et dataprogram, er det lett å forandre. Under er to eksempler på det. Jeg testa nemlig først å plassere sitatet fra Wara-saken som tagging i et nattmotiv i boka. Men jeg forandra mening og la isteden stikkordet inn i brannmannmotivet.



Se også:

Kjøp kunstplakater fra «Steder å tisse»!
Skjulte hilsener i andre bøker

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar