9. mai 2010

Klipp fra filmen «Sinna Mann»

Summary in English: A clip from "Angry Man", a 20 min animation by Norwegian animator and director Anita Killi. The film is based on "Sinna Mann" ("Angry Man"), a picture book about domestic violence, created by poet Gro Dahle and illustrator Svein Nyhus 2003. Read more about the highly rewarded film here.

7. mai vant Anita Killi gull for animasjonsfilmen «Sinna Mann» i klassen «film og musikkvideo» under den store Visuelt-konkurransen 2010. Samtidig ble dette klippet av vinnerfilmen lagt ut på nettet. Vi gratulerer Anita og filmen hennes med nok en utmerkelse!

Anita Killis tegnefilm bygger på Gro Dahles og Svein Nyhus' bildebok «Sinna Mann» fra 2003 og handler om familievold. Her og her kommenterer illustratøren hvordan filmbildene er basert på tegningene hans. Mer bakgrunnsmateriale ligger på filmskaperens egen nettside, der hun blant annet forteller om design og bilder i filmen.

4 kommentarer :

  1. Sinna mann er en av de vakreste og tristeste bøkene jeg vet om. Det ser ut som om filmskaperen virkelig har greid å videreføre stemninga fra boka, og det på en helt magisk måte. Gripende! Gratulerer også til deg for filmen :-)

    SvarSlett
  2. Takk, Frk. Fosli, men Anita Killi har lagd denne filmen helt uten min eller Gros innblanding. Bortsett fra det hun har hentet fra boken selvfølgelig. Synes lyden er det sterkeste.

    SvarSlett
  3. Ja lyden var helt fantastisk. Den forsterka virkelig uttrykket. Men mye av magien i opplevelsen for meg var nettopp det at lyden var akkurat slik som den "ser" ut i boka når jeg leser den :) Egentlig er både boka, og det jeg har sett fra filmen, så trist at jeg bare har lyst til å storgråte - men det er så vakkert utført at man bare må lese/se mer.

    Forresten utrolig morsomt å se en arbeidsprosess ala Nyhus i ditt nyeste innlegg. Slike innlegg får meg til å angre på at jeg slutta å tegne, men så blir jeg veldig glad for at du ikke gjorde det:-)

    SvarSlett
  4. Gratulerer til deg, Gro og Anita Killi!
    Enig i at lyden er det sterkeste med hele filmen.

    SvarSlett