Summary in English: Picture Book Class #59: Grey originals coloured digitally. In his new picture books about "Lars" (2011), Norwegian illustrator Svein Nyhus has combined paper collage with colouring in Photoshop. The idea was to speed up the process by using the same black pencil and grey paper, but the digital editing and testing afterwards took hours (example d shows the printed result).
Tegneteknikk-tips: illustrasjonsoriginal uten farger
Her viser jeg en kombinasjon av tegneteknikker jeg har skrevet om tidligere. Da jeg tegna til pekebøkene mine om Lars, som er en nye i høst, endte jeg nemlig opp med en variant av kollasjteknikken min. Denne gangen tegna jeg med svart og hvitt på grått papir. Etter å ha skåret ut bitene og skanna dem inn, fargela jeg alt på datamaskinen etterpå. Jeg tenkte at dette ville gjøre jobben lettere og raskere. Slik ble det ikke. Jeg slapp riktignok å bytte mellom ulike fargeblyanter og papirer, og fikk god kontroll over fargebruken, men brukte altfor lang tid på den digitale bearbeidinga og rakk ikke leveringsfristen.
a. Tegning med svart fargeblyant på grått papir
(På bildet under bruker jeg et blekkviskelær som er skåret til for å kunne arbeide mer nøyaktig og fjerne fargeblyantstrek.)
b. Figurer som er skåret ut og skanna inn for kollasj på datamaskinen
c. Digital fargelegging og bearbeiding i Photoshop
Figuren og andre bildeelementer blir lagt i hvert sitt lag i Photoshop slik at jeg kan flytte og bearbeide bitene hver for seg. Bakgrunnen er bygd opp av et innskanna papir med malingstruktur og en digital fargeflate. Jeg kopierte figuren for å teste flere fargemuligheter. Tegneserieøynene gjorde jeg om til prikkeøyne. Det er mange måter å fargelegge på i Photoshop, men jeg bruker ofte penselverktøyet med farva strek innstilt som color, soft light eller overlay i passende prosentstyrke.
d. Ferdig illustrasjon i boka
Her er figuren og bakgrunnen fargelagt ferdig og plassert nøyaktig på boksidene sammen med teksten.
Se også:
• Papirkollasj i Photoshop
• Fargelegging av blyanttegning i Photoshop
• Arbeidsprosessen med en annen Lars-illustrasjon
• Arbeidsprosessen med en nyere Lars-illustrasjon
• Arbeidsprosessen bak Lars-figuren
Abonner på:
Legg inn kommentarer
(
Atom
)
Takker, bukker og neier:)
SvarSlettIkke noe å takke for, akkurat.
SvarSlettMen gratulerer med kjempepositiv anmeldelse av Henrik And i Tegnerforbundets tidsskrift "Numer"!
Tips tas alltid i mot med opne armar:)
SvarSlettOi! Har den? Der kjende eg at eg var glad langt inn i magen.
Det har eg ikkje fått med meg...finn eg den på nett?
Ha ein framifrå dag vidare:)
Hei!
SvarSlettFikk bare lyst til å si at jeg liker bøkene dine veldig godt. Det er fascinerende hvordan de treffer både store og små på en helt spesiell måte. Den siste vi leste her i huset var "Sånt som er". Utrolig søt og morsom bok. Men favoritten er nok "Snill" tror jeg.
Hyggelig å høre. Takk ;-)
SvarSlettNå har jeg hoppet frem og tilbake og opp og ned på nettsidene dine. Så mange og så gode tips og triks. Takk! Spørsmål og et mulig tips: Hvorfor skjærer du ut figuer før du scanner dem inn? Kan man ikke skjære ut dem i Photoshop? Har du prøvd decoupagelim når du lager collager? Jeg ville trodd at det egner seg godt, men det er kanskje for tyntflytende?
SvarSlettBeste hilsener, B.A.
Takk for kloke spørsmål og tips!
SvarSlettJoda, man kan beskjære og bearbeide alt direkte i Photoshop, men personlig synes jeg det er litt raskere å gjøre grovarbeidet på forhånd. Dessuten håndterer jeg papirkniven litt annerledes enn lassoverktøyet i Photoshop. Jeg tror jeg er mer umiddelbar og sleivete direkte på papiret. Det gir et uttrykk som er litt mindre kontrollert enn på datamaskinen, kanskje. Men jeg retusjerer vekk skyggekanter og mye annet etter innskanning.
(Jeg har forresten tegna deg, B.A., i «Sånt som er» - se den siste tegningen her.)
Næmmen se, det har du! Å sniktegne noen må da være mye mer utfordrende enn å snikfotografere?
SvarSlettKan man også fiske etter tips for hvordan gå frem for å få utgitt en barnebok? Nå hørtes jeg veldig refusert ut, men jeg har bare akkurat våget meg på å sende inn og har verken fått ja, ha eller nei.
B.A.
Så spennende!
SvarSlettDet viktigste for å få utgitt noe, er å faktisk lage noe, ikke bare drømme om det, og så sende inn. En profesjonelle redaksjon bør bekrefte at de har motatt et manus eller (noen få) prøvetegninger i løpet av en uke, synes jeg, og kanskje gi deg endelig svar i løpet av 3-4 uker?
Her skriver Cappelen litt om det å presentere illustrasjoner for et forlag. Og her skriver Gyldendal litt om det å sende inn et manus :-) Og her skriver Samlaget om det samme.
Lykke til!
Det er flere fine små og store bildebokforlag i Norge; ikke glem for eksempel
SvarSlettMangschou i Bergen og Omnipax og Magikon i Oslo. De største er Cappelen Damm, Gyldendal og Aschehoug. Og enda er det flere!
Du har rett, jeg hadde ikke tenkt på at det også finnes små forlag. Takk!
SvarSlett