Følgende tre tegninger viser hvordan jeg noen ganger har fått mulighet til å lage samme illustrasjon flere ganger. Disse versjonene kan være nesten identiske, men jeg prøver likevel å justere og forberede originalbildet litt i hvert trinn.
Den første illustrasjonen her ble tegna som et innlegg til «Bokstafetten» i Bok og samfunn i 2002. Tegneteknikken var vannfarger (Talens Ecoline flytende vannfarger), blyant og viskelær på (halvdårlig) Schoellershammer 4R. Den neste tegningen er en nytegna versjon brukt som premie i forbindelse med en bibliotekpris (jeg tenkte motivet kunne passe til det). Da fotostatkopierte jeg den første tegningen litt større, la over og tegna av, men med litt forsiktigere farger. Tredje gang gjorde jeg det samme, men da med grå og oransje blyant på kalkerpapir og fargelegging i Photoshop.
Jeg innbiller meg at det siste bildet er litt strammere og reinere enn det første, men føler samtidig at jeg bare lurer meg sjøl. Skal dette motivet forbedres, må det større endringer og kraftigere tak til enn som så. Ja, kanskje det beste hadde vært å bytte ut hele tegneren?
2002: Vannfarger, blyant og viskelær |
2007: Vannfarge, blyant og viskelær |
2009: Blyant fargelagt digitalt |
Se også:
• Blyant og vannfarger på tegnepapir
• Blyant på kalkerpapir og digital fargelegging
Morsomt å se disse små forandringene fra gang til gang, alle tegningene har sine særpreg. Jeg må innrømme at jeg faller mest for variant B. C kunne kanskje hatt mer kontraster, men samtidig er den ren og stilig. A har et mer uslepent uttrykk, sjarmerende ærlig. Jeg klarer ikke helt å velge. Flotte uansett.
SvarSlettÆrlighet er et fint ord. Skal prøve å huske på det. For øvrig ble alle innskanningene mer fargesterke og kontrastfylte enn originaltegningne. Personlig liker jeg best a eller b. Eller egentlig likte jeg kanskje dine tegninger best akkurat nå. Reine, enkle, nifse nesten.
SvarSlett