Blyanttegning som er skanna inn og fargelagt digitalt i Photoshop |
Min illustrasjon til dette kongeminnet er bygd opp av enkle vittigheter og lokale detaljer. Jeg liker å leke med flater og linjer, fordreie former og overdrive kontraster, konstruere dekorative oppstillinger og tegne med presis og bestemt, men samtidig variert og følsom blyantstrek. Ja, ja.
Tegneteknikken er som tidligere tjukk HB-blyant på kalkérpapir («matpapir»). Streken blir både utgnidd og nøyaktig på dét papiret. Tegningen er deretter skanna inn, retusjert og fargelagt i Photoshop. En tidkrevende prosess som jeg viser litt av i småbildene under.
Da tegningen kom på trykk, ble den gjengitt mindre enn jeg hadde sett for meg, og streken ble dermed litt knotete. Og som vanlig konkurrerer redaksjonelt innhold med visuell støy fra reklame. Greit nok.
a. Nøyaktige blyantskisser reintegnes strek for strek over på et gjennom- siktig kalkérpapir |
b. Blyantoriginalen skannes inn og åpnes i Photoshop |
c. Blyantstreken fargelegges med brunt og blått og brush satt til mode: color burn eller soft light |
d. Tilleggsfarger lages på et eget lag |
Ferdig tegning på trykk |
PS. Den som ser nøye etter, vil oppdage at jeg i den ferdige myldretegningen har lagt til litt flere detaljer og kommentarer enn i den første innskanninga jeg viser. Detaljene er verken morsomme, oppfinnsomme eller intelligente, men gir avisleseren litt mer å se på. De fleste poengene er overtydelig forklart, men en ganske utilgjengelig idé var å tegne blåbær i et lokk slik Alf Prøysen forteller om i «Blåbærturen». Hvem plukker blåbær i et lokk? Lillebror? Passer det, da?
Se også:
• Fargeleggingsteknikken trinn for trinn
• En annen kongetegning – og enda én
• Et annet sommerpar
Hei !
SvarSlettJeg har kommet over denne fantastiske bloggen/skolen/siden din, og for meg er det reine lykken. Jeg har prøvd å finne ut av programmene "photoshop", "illustrator" og "painter". Jeg har fått alle tre anbefalt av ulike personer som jobber med tegning og maling. Jeg er god på håndverket, tegningen, men har ikke greie på disse programmene. Er det en grunn til at du bruker photoshop framfor de andre ? Eller hva ville du anbefalt til en tegner som er ny på digitale arbeider ?
Men mest av alt; tusen, tusen, tusen takk for alt du deler med deg iav inspirasjon og læring for oss andre... Du er bare god :)
Oj! Så hyggelig!
SvarSlettJeg er virkelig ingen dataekspert, slik som for eksempel tegnergeniet Marvin Halleraker, digitalmesteren Ragnar Aalbu og mange andre, men har bare lært meg bittelitt av photoshop på egen hånd gjennom prøving og feiling. Det er et profesjonelt og praktisk bilderedigeringsprogram med enorme og varierte muligheter for å bearbeide fotografier og tegninger litt eller mye - eller tegne og male direkte i programmet. Illustrator passer best for reinere linjer og flater, Painter etterlikner særlig håndverket med å male. Tror jeg. Skriv til Marvin. Han kan mer enn alt. Ellers er det mange, mange engelske (og en del norske) tips på youtube og andre nettsteder for dem som er mer tålmodige studenter enn jeg er: her er det en som sammenlikner det å tegne med tusjstrek direkte i illustrator, photoshop og painter, her er det en som viser noen grunnleggende tegnefunksjoner i photoshop. Ja, kanskje du skal satse på dét programmet.
Lykke til, Ellen!
Tusen, tusen takk !
SvarSlettDet var nettopp en slik sammenligning vist på det første klippet jeg har lett etter. Jeg har funnet endel klipp og beskrivelser hver for seg, men denne var enkel og grei og mer nyttig. Marvin skal jeg nok kunne få tak i. Vi har noen felles venner. Men etter denne konsultasjonen satser jeg på å bli kjent med photoshop i første omgang. Takk for hjelpen :)
Åh for en glede å komme over denne bloggen på en ellers begivenhetsløs torsdag. Kjempeinspirerende, gleder meg til å lese igjennom alle postene i bildebokskolen din og forhåpentligvis lære litt :-)
SvarSlett