6. mars 2015

En rørende historie

Summary in English: "Aquarium" ("Akvarium", 2014) by Gro Dahle and Svein Nyhus recently won the Norwegian Critics Prize for books for children and young adults. Gro Dahle is a Norwegian author, writing in different genres. She has reached international acclaim for her children's books, illustrated by her husband Svein Nyhus. Her books are published in more than 15 countries. In her acceptance speech for the award Dahle explained how "Akvarium", a poetic fable on child neglect and parental failure, was inspired by the true story of a boy and his alcoholic father.



«Akvarium», ei bildebok som Gro og jeg kom med i 2014, ble nylig belønna med Kritikerprisen. Boka handler om Moa som må passe på mora si som er en gullfisk. I takketalen fra Gro, som jeg leste opp da hun ikke kunne være med på prisoverrekkelsen, avslørte forfatteren historien bak historien:

[...]
og til slutt vil jeg takke den fulle mannen
som kom på døra mi en formiddag for et par år siden
og ville ha en bok til sønnen sin som var fire år,
og spurte om jeg hadde det,
om han kunne få en bok.
Jo, sa jeg, han kunne da få en bok,
jeg skulle se hva jeg hadde liggende.
Og så tenkte jeg å skrive en hilsen i boka, til sønnen,
og jeg lurte på det, om mannen ville det,
og det syntes han var en god ide, at jeg skrev en hilsen til sønnen.
Og da spurte jeg hva sønnen het,
og så begynte han å streve med å huske,
og han sto der og gapte og strevde og jobbet med å huske,
og munnen åpnet og lukket seg,
og akkurat da så han ut som en fisk,
og det kom bare bobler ut av munnen hans.
Og jeg forsto plutselig at han var full,
han sto der og var full klokka halv tolv på formiddagen,
og så begynte han å gråte,
for han kunne ikke, han klarte bare ikke å huske hva sønnen på fire år het.
Og han gråt, og jeg gråt, og så skrev jeg til slutt:
«Tusen smil til verdens fineste gutt. Hilsen Gro»
Og etterpå gikk jeg inn og skrev denne historien.




Forlaget beskriver boka her og her. Og her er en digital blakopi av de første sidene.

Se også:
Kritikerjuryens begrunnelse
Forlagsredaktørens gratulasjonstale til prisvinnerne
Om prisvinnende barnebøker
og
Tegneteknikken i «Akvarium»
Anmeldelser av boka

3 kommentarer :

  1. Takk! Rare greier med sånn oppmerksomhet. For barnebøker utgitt i 2014 har det vært spesielt merkelig: når en sammenlikner de nominerte titlene til Brageprisen, Kritikerprisen, Kulturdepartementets priser, ARK-prisen, Uprisen og andre utmerkelser for dette året, er det så godt som ingen bøker som er med flere steder. Det betyr vel at smaken er forskjellig – men også at mangfoldet er stort og nivået ganske jevnt, skulle jeg tro. Det er antakelig et godt tegn.

    SvarSlett
  2. Å, for en trist og fæl men likevel nydelig historie om hvordan denne boka ble til.
    Jeg ble helt rørt og tok til tårene av å lese takketalen til Gro Dahle.

    SvarSlett