15. februar 2013

Skatter fra en femtiårsutstilling (2):
Barnetegninger

Summary in English: Children's drawings made by Norwegian twins and illustrators Egil and Svein Nyhus (then aged 5-7 years) on display at a small exhibiton in Oslo January-August 2012. It is striking how Egil intuitively understands form, volume, proportions, perspective etc. However, Svein has something to strive for. Still Egil is able to draw anything.



Da jeg fylte femti i 2012, stilte jeg ut tegninger og ting i Gyldendalhuset i Oslo. Jeg har allerede presentert relikvier derfra. Her viser jeg fram monteret med barnetegninger som jeg og tvillingbroren min Egil, en av verdens beste avistegnere, tegna som 5-7-åringer.



Jeg kommenterte flere av disse tegningene i et blogginnlegg i fjor, men jeg gjentar det gjerne: Det er påfallende hvor tydelig guttekulturen er, hvordan tvillingene hermer etter hverandre, og hvor mye flinkere Egil er til å tegne enn jeg, den tre minutter eldre broren. Men jeg hadde noe Egil ikke hadde, nemlig et forbilde og mål å strekke seg etter. Det har jeg fortsatt. Og det er jo bra.




Egil og jeg inspirerte og fulgte hverandre i praktisk talt alt. Og vi tegna masse, påvirka av Donald, tegneserier og TV. Ja, sånn var livet. Jeg følte meg både dobbel og halv.

PS. Barnebildet viser tvillingene og storebrødrene i 1965.

Se også:
Mer om tvillingtegningene
Flere av Sveins barnetegninger
Relikvier fra femtiårsutstillinga
Salgsutstilling i Tønsberg høsten 2012

Ingen kommentarer :

Legg inn en kommentar